دانشمندان به تازگی دریافتند، نوزادانی که در اولین سال تولدشان با کمبود شدید آهن مواجهند، در دوران بلوغ بسیار دیرتر از دیگر هم سن و سالان خود به رشد کامل اجتماعی می رسند.

به گزارش روز دوشنبه بخش انگلیسی گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران"ایسکانیوز" و به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی ndtv،از آنجایی که فقر آهن بدون کم خونی تنها با انجام آزمایش ساده هموگلبین خون مشخص نمی شود، محققان برای بررسی رفتارهای اجتماعی و همچنین احساسی حدود 77 نوزاد سالم زیر یک سال را مورد بررسی قرار دادند.
از این تعداد 28 نفر فقر آهن همراه با کم خونی و 28 نفر هم فقر آهن بدون کم خونی داشتند. همچنین از این 77 نوزاد، 21 نفر نیز اصلا نه فقر آهن داشتند و نه کم خونی.
تمام این نوزادان در یک دوره سه ماه، روزانه 22 میلی گرم از سولفات آهن مایع را دریافت کردند که البته در مورد نوزادانی که فقر آهن و کم خونی نداشتند، این میزان برای این تجویز شد تا از ابتلا به فقر آهن درست زمانی که دیگر از شیر مادر را نشان تغذیه نمی کنند، در امان بمانند.
در نهایت مشخص شد، نوزادنی که وضعیت آهن بدنشان بسیار کم بود، در ماه هایی بعد از یکسالگی بیشتر گوشه گیر و کم رو خواهند شد.
نتایج این تحقیقات از این امر حکایت دارد که فقر آهن در سال های اول زندگی می تواند منجر به رفتارهای ضعیف تر اجتماعی- احساسی در سال های بعدی زندگی شود.