تحقیقات نشان داده استرس زیاد در دوران بارداری موجب بروز اختلالاتی در جنین شده و همین امر آسیب پذیری او را به مواد حساسیت زا پس از تولد افزایش می دهد.

به گزارش مهر به نقل از ساینس دیلی با وجود اینکه استعداد کودک به آسم و برخی دیگر از بیماریها تا حدودی ژنتیکی می باشد بررسی ها نشان داده استرس مادر در بارداری احتمال واکنشهای شدید کودک به مواد حساسیت زا را تشدید می کند.

بنابر همین گزارش استرس مادر در بارداری تاثیرات قابل ملاحظه ای بر سیستم ایمنی فرزند خواهد داشت و همین حساسیت سیستم ایمنی زمینه را برای ابتلا به انواع بیماریها از جمله حساسیت ها مساعد می کند.

محققان تعدادی از مادران باردار را در معرض مواد آلاینده و گرد و خاک و مواد حساسیت زا قرار دادند. اما جالب این بود که مادرانی که از آرامش کافی برخوردار بودند سیستم ایمنی قوی تری داشتند و همین سیستم ایمنی تا حد زیادی از فرزند نیز در مقابل این گونه مواد حفاظت می کرد. در صورتی که گروه نا آرام بیشتر دچار واکنش می شدند و جنین آنها نیز واکنش بیشتری نسبت به این گونه مواد نشان می داد.

در ضمن محققان هشدار داده اند که وضعیت روحی مادر حتی بیش از نژاد و عوامل ژنتیکی، آگاهی ها و میزان تحصیلات و سیگار کشیدن، فرزند را تحت تاثیر قرار می دهد.