دانشمندان دانشگاه بريستول از برکت پيشرفت عظيم در شناخت ماهيت شيشه، اين تصور ساخت وسايل مختلف از شيشه را در واقعيت ترسيم کردند.

به گزارش فیزورگ، مانند خودروها در راهبندان،در شیشه اتم ها نمی توانند به مقصد برسند زیرا مسیر ، توسط اتم های کناری بسته شده و در نتیجه اتم ها بسیار آهسته و کند حرکت می کنند و به همین دلیل شیشه هرگز کاملا یک جامد حقیقی نمی شود.
اکثر دانشمندان بیش از 50 است که سعی کرده اند به ماهیت شیشه پی ببرند.این فعالیت ها تا کنون بر روی تلاش برای شناخت این "راه بندان" متمرکز بود اما اکنون دکنر "پدی رویال" از دانشگاه بریستول و همکارانش از استرالیا و ژاپن نشان داده اند که این مشکل واقعا در مقصد قرار دارد و نه در خود "راه بندان."
نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر متریال منتشر شده است.
این گروه تحقیقاتی نشان داده است که شیشه به خاطر تشکیل ساختارهای اتمی خاصی در آن هنگام خنک شدن یعنی زمانی که اتم ها به مقصد می رسند، جامد نیست.
رویال افزود برخی مواد زمانی که خنک می شوند به صورت بلور در می آیند و اتم هایشان در الگوی بسیار منظمی موسوم به شبکه چیده می شود.
اگرچه شیشه می خواهد کریستالی باشد اما زمانی که خنک می شود اتم ها در یک چیدمان تقریبا تصادفی قرار می گیرند که این امر مانع شکل گیری یک شبکه منظم می شود.
سر چارلز فرانک از دانشکده فیزیک دانشگاه بریستول در دهه 1950 گفت چیدمان این گیرافتادن می تواند آیکو ساهدران ( جسم 20 وجهی که هر وجه به شکل مثلث است) را شکل دهد اما در آن زمان نتوانست این یافته خود را به صورت تجربی نشان دهد و اکنون دانشمندان تصمیم گرفتند این آزمایش را
رویال گفت این آزمایش را به منظور اثبات گفته های وی انجام دادیم.
مشکل این است که به خاطر کوچکی بسیار نمی توان آنچه را بر اتم ها در هنگام خنک شدن می گذرد مشاهده کرد.
از این رو با دانشمندان از ذرات خاصی موسوم به کلوئیدها استفاده کردند. اندازه کلوئیدها که اتم ها را تقلید می کنند در حدی است که با استفاده از پیشرفته ترین میکروسکوپها می توان آنها را مشاهده کرد.
پژوهشگران سپس برخی از این ذرات را خنک و آنچه را که روی می دهد مشاهده کردند.
محققان دریافتند ژلی که این ذرات شکل می دهند نیز می خواهند کریستالی شوند اما به خاطر شکل گیری ساختارهای 20وجهی مانند، قادر به این کار نیستند واین درست همان چیزی بود که فرانک در 50 سال پیش پیش بینی کرده بود.
شکل گیری این ساختارها موجب گرفتار شدن مواد می شود و توضیح می دهد که چرا شیشه، نه مایع است و نه جامد و فقط "شیشه" است.