محققان كره‌ای توانسته‌اند ويروسی را بسازند كه قادر است درمان مورد نظر را با كارايی بالاتر از آنچه تاكنون ميسر بوده است به سلول‌های بيمار منتقل كند. اين ساختار جديد اين قابليت را به دليل وجود شاخك به دست آورده است.
 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی ستاد توسعه نانو، اولین ویروس مصنوعی در سال 2003 برای درمان مردم و نه برای از بین بردن آن‌ها ساخته شد.
یك ویروس به همان راحتی كه باعث مرگ مردم می‌شود قادر است درمان‌های لازم را نیز به سلول‌ها منتقل سازد. مشكل استفاده از ویروس مصنوعی این است كه هیچ كس نتوانسته است آن‌ها را به شكل دلخواه و مناسب جهت انتقال عوامل درمانی درآورد. با این حال، محققان كره‌ای توانسته‌اند ویروسی را بسازند كه قادر است درمان مورد نظر را با كارایی بالاتر از آنچه تاكنون میسر بوده است به سلول‌های بیمار منتقل كند. علت این امر هم وجود شاخك‌های لاوكرافتین ویروس جدید است.
محققان كره‌ای با كمك فناوری‌‌نانو ساختار ویروس را شكل دادند و سپس ملكول‌های خودآرا به آن افزودند. نتیجه، ایجاد ویروسی با فیلامان‌های زیاد بود. چنین ساختاری باعث می‌شود ویروس مدت طولانی در بدن برجای بماند.
اهمیت این كشف در این است كه هدایت دقیق عوامل درمانی به درون سلول‌ها به كمك ویروس‌ها همچون بكارگیری یك آدمكش حرفه‌ای جهت از بین بردن هدف در مقایسه با روش‌های رایج درمانی كه مانند دویدن پیرامون یك شهر و شلیك گلوله به صورت تصادفی در جهات مختلف است.