مبتكر ايرانی موفق به ابداع سيستم كلاه ايمنی هوشمند شد كه با نصب سيستم بر روی موتورسيكلت و كلاه، راكب را مجبور می‌كند تا از كلاه ايمنی به هنگام حركت استفاده نمايد.

 

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، میروحید وهابی، مخترع این سیستم درباره نحوه كار آن گفت: در كلاه دو سنسور قرار می‌گیرد كه نسبت به تپش ضربان قلب حساس است و با هر تپش یك پالس و موج به پنل ما در روی موتورسیكلت ارسال می‌شود. پنل نصب شده بر روی موتورسیكلت با دریافت آن مدار برقی موتورسیكلت را در جریان نگه می‌دارد. برای این كه مالك موتورسیكلت در هنگام تعمیر دچار مشكل نشود و بخواهد موتور را روشن نگهدارد سنسور شتاب سنج نیز بر روی موتور قرار می‌گیرد با تركیب این سنسورها موتور قابلیت روشن شدن دارد، اما بدون كلاه امكان حركت ندارد.

به گفته وی، مزیت كلاه نسبت به نمونه‌های مشابه آن است كه امكان دسترسی در سنسور نمی‌باشد چون سنسورهای داخل كلاه برای فعالیت نیاز به دریافت امواج تپش قلب دارد.

وهابی با بیان این كه قیمت دستگاه در صورت رسیدن به تولید انبوه حدود20 هزار تومان است، خاطرنشان كرد:

در بیان مزیت استفاده از كلاه ایمنی همین بس كه باعث جلوگیری از مرگ موتورسیكلت سوار می‌شود و نیازی نیست كه پلیس راهنمایی و رانندگی برای وادار كردن موتورسیكلت‌سواران به استفاده از كلاه از جریمه و اقدامات مشابه استفاده كند.