دانشمندان آمریکایی مکانیزم رایانه ای کوچکی را در کرم کشف کردند که این جاندار ابتدایی را به سوی یک غذای خوش طعم هدایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه اورگان در کرم نوعی رایانه حسی را کشف کرده اند که به کرم می گوید کجا به دنبال غذای خوش طعم بگردد.

نتایج این تحقیقات که در مجله "نیچر" منتشر شده است نشان می دهد که در کرم دو نوع نورون حسی شیمیایی وجود دارد که همراه باهم عمل می کنند و می توانند رفتار جستجوی غذا را در این جاندار ابتدایی تنظیم کنند.

نورون سمت چپ "قطع کننده" فعالیت را کنترل کرده و نورون سمت راست این "قطع کننده" را خاموش می کند.

این محققان اصطلاح نورونهای ASE (اشارات حسی رقابت آمیز) را برای این دو حسگر شیمیایی برگزیده اند. ASE در کرمها عملکردی مشابهی حس بویایی و حس چشایی در حیوانات تکامل یافته تر دارد.

در این بررسیها، این نورونهای حسی شمیایی با کمک تکنیکهای مهندسی ژنتیک به یک پروتئین فلورسانت مجهز شدند که رنگ را برپایه فعالیت نورونی تغییر می دهد.

به این ترتیب این دانشمندان کشف کردند زمانی که در این رایانه حسی تجمع نمک بزاق زیاد می شود و اشتهای زیاد کرم را نشان می دهد، رنگ این پروتئین فلورسانت از آبی به زرد تغییر می کند و به نورون سمت چپ علامت می دهد اما زمانی که این تجمع کاهش می یابد نورون سمت راست فعال می شود.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "ما در داخل بدن کرم یک رایانه پیشرفته کوچک را کشف کردیم. این رایانه بعضی از محاسبات ساده را انجام می دهد و رقم تغییر در شدت طعمهای مختلف را ارزیابی می کند. کرم از این اطلاعات برای یافتن غذا استفاده می کند."

این کشف می تواند به درمان 200 هزار فردی که همه ساله در آمریکا به دلیل کاهش حس چشایی، بویایی و درک طعم غذاها به پزشک مراجعه می کنند کمک کند.