براساس يافته‌های پژوهشگران مركز تكثير و پرورش جانوران آزمايشگاهی دانشگاه تربيت معلم، زهر زنبور عسل در درمان بيماری MS مؤثر است.

 

به گزارش ایسنا دكتر محمد نبیونی،‌ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم و مجری طرح با بیان این كه نتایج این تحقیق برای ارائه در كنفرانس «طب تكمیلی» در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان پذیرفته شده است، خاطرنشان كرد: در اجرای این تحقیق، بیماری MS به موشهای صحرایی نژاد «ویستار» القا شد، سپس تاثیر زهر زنبور عسل روی این موش‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی تصریح كرد: طی این بررسی، غلافهای میانی اعصاب ملینی با تاثیر زهر زنبور عسل شروع به بازسازی و ترمیم كردند.

 

دكتر نبیونی خاطرنشان كرد: بیماری MS نوعی اختلال در سیستم عصبی مغز است كه در نوع شدید آن منجر به مرگ بیمار می‌شود. در بیماری MS بیمار با تخریب سیستم عصبی روبه رو و منجر به تخریب غلاف‌های میانی اعصاب ملینی می‌شود.

 

وی گفت: این تحقیق یكی از بخش‌های طرح تحقیقاتی جامع تاثیرات بیولوژیك زهر زنبور عسل است كه تاثیر زهر این حشره در درمان بیماری‌های دیگر نیز در دست تحقیق و بررسی است.

 

گفتنی است این طرح تحقیقاتی توسط ساره رجبی، دانشجوی كارشناسی ارشد رشته سلول تكوینی و با راهنمایی دكتر نبیونی به مدت یك سال در مركز تكثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم به نتیجه رسیده است.

 

مركز تكثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی اردیبهشت ماه سال گذشته در پردیس دانشگاه تربیت معلم گشایش یافت.