پژوهشگران دانشگاه فنی زوريخ (ای.تی.اچ.) در سوئيس، يک هواپيمای خورشيدی بدون سرنشين ساختند که توانست 27 ساعت بدون توقف و در يک سطح ثابت پرواز کند که از اين نظر يک رکورد جهانی است.

 

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از «اشپیگل»، پژوهشگران امیدوارند که این هواپیما با 5/2 کیلوگرم وزن و 2/3 متر عرض، بتواند روزی با پرواز بر مریخ، اطلاعات و داده‌هایی از کیفیت این کره به زمین منتقل کند.
سازمان فضانوردی اروپا (ای.اس.آ.) چهار سال پیش از دانشگاه فنی زوریخ خواسته بود یک هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین برای پرواز برروی مریخ طراحی کند.
این دانشگاه نیز به رغم پایان یافتن بودجه تخصیصی این طرح از سوی سازمان فضانوردی اروپا، به پروژه خود ادامه داد.

این هواپیما قرار بود در سال گذشته، پرواز آزمایشی انجام دهد، اما این پرواز به خاطر باد شدید در منطقه پرواز متوقف و این امر در اواسط ژوئن سال جاری در سوئیس با موفقیت انجام شد.
به گفته «آندره نوت»، مدیر پروژه دانشگاه فنی زوریخ، هواپیماهای خورشیدی چون «سولونگ» یا «سفیر» که پروژه‌های رقیب طرح این دانشگاه هستند نیز توانسته‌اند، بیش از 24 ساعت پرواز کنند، اما این هواپیماها در روز با پرواز در سطح بالا، نور خورشید و انرژی ذخیره کرده و در شب در سطح پایین تر پرواز کرده‌اند و سطح پرواز ثابت نداشته‌اند.

«نوت» می‌افزاید: هواپیماهای خورشیدی در سطح بین دویست تا چهارصد متر مسیر آزمایشی، 874 کیلومتر را پشت سر گذاشته‌اند.
این کارشناس دانشگاه زوریخ گفت: پرواز هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین این دانشگاه که یک رکورد بود، با کمک 216 سلول خورشیدی سیلیسیوم انجام شد که در یک سطح نیم متر مربعی قرار دارند و یک باکتری دارای یون‌های لیتیوم را شارژ می‌کنند.

نوت افزود: این باتری که حدود 40 درصد وزن هواپیما را به خود اختصاص می‌دهد، در زمان تابش خورشید شارژ می‌شود و بدین ترتیب، برق موتور و دستگاه‌های الکترونیک هواپیما برای شب را تأمین می‌کند.
نوت امیدوار است که این هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین در آینده با یک فضاپیما به کره مریخ منتقل شده و با پرواز روی آن کره، اطلاعات مورد نیاز را به زمین منتقل کند.
از سوی دیگر، در این میان، سازمان فضانوردی اروپا که زمانی درخواست طراحی چنین هواپیمایی را داده، بودجه کافی برای این پروژه ندارد.

بدین خاطر، این احتمال هست که هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین سوئیسی، همچنان صرفا روی کره زمین پرواز و در بخش مراقبت و حفاظت از جاده‌ها، خطوط حمل و نقل انرژی و نفت و گاز، خطوط انتقال برق و آتش سوزی جنگل‌ها فعالیت کند.