سياره زحل و مريخ شامگاه پنج‌شنبه از ديد ساكنان زمين در نزديكی هم قرار می‌گيرند.

 

حمید‌رضا شهشهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: این شب‌ها پس از غروب خورشید و تاریك شدن آسمان، می‌توان دو سیاره منظومه شمسی یعنی زحل و مریخ را با فاصله كمی از یكدیگر بر فراز افق مغرب مشاهده كرد. جدایی زاویه‌ای این دو در شامگاه پنج‌شنبه به حداقل خود می‌رسد.
وی تصریح كرد: پنج‌شنبه، ساعتی پس از غروب خورشید، سیارات زحل و مریخ كم‌تر ا ز20 درجه از افق غرب ارتفاع خواهند داشت. جدایی زاویه این دو از یكدیگر كم‌تر از یك درجه است.
شهشهان اضافه كرد: سیاره زحل به صورت جرمی نسبتاً پرنور دیده می‌شود و سیاره مریخ كه كم نور‌تر از زحل است در پائین و سمت چپ آن با فاصله كمی بیش از نیم درجه دیده می‌شود. البته به دلیل ارتفاع كم، این دو درخشندگی خیلی جلب نظر كننده‌ای ندارند ولی در اول شب می‌توان آن‌ها را به راحتی بر فراز افق غرب با چشم غیر‌مسلح پیدا كرد.
وی ادامه داد: چون ارتفاع این دو از افق خیلی زیاد نیست و به تدریج كم‌تر نیز می‌شود، بنابراین باید سریع پس از تاریك شدن آسمان به دیدنشان برویم تا به دلیل كاهش ارتفاع این دو، این منظره را از دست ندهیم. زحل و مریخ تا حدود ساعت 22:50 غروب خواند كرد. در شب‌های آینده از دید ما این دو سیاره به تدریج از یكدیگر دورتر می‌شوند به طوری كه مریخ برای بالا و سمت چپ زحل تغییر مكان خواهد داد.
به گزارش فارس، مریخ چهارمین و زحل ششمین سیارات منظومه شمسی از لحاظ نزدیكی به خورشید هستند. اگر رنگ این سیارات را با اكثر ستارگان آسمان مقایسه كنیم متوجه می‌شویم كه مریخ نارنجی و زحل زرد رنگ است.