مصاحبه با مدیر بخش گسترش و بازاریابی مایکروسافت (Chris) در مورد DirectX10 یا به اختصار DX10
مصاحبه با مدیر بخش گسترش و بازاریابی مایکروسافت (Chris) در مورد DirectX10 یا به اختصار DX10
پرسش : لطفا اهمیت DX10 برای دوست داران بازی ها را در یک جمله توضیح دهید.
پاسخ : ما در مایکروسافت DirectX 10 را به عنوان بلند ترین جهش در کیفیت و کارایی گرافیک در صنعت کامپیوتر های شخصی از زمان پیدایش DirectX که به زمان ویندوز 95، و تحولی در زمینه بازی های کامپیوتری و تکنولوژی مربوط به آن می دانیم.
پرسش: و اهمیت آن برای کاربران عادی؟
پاسخ: بله، DirectX 10 بالاترین کیفیت و کارایی گرافیکی را در پلاتفرم ویندوز را به همراه خواهد داشت که نتیجه آن تجربه ای باورنکردنی و دور از ذهن برای کاربران عادی خواهد بود.
پرسش: این یک حقیقت است که تعداد زیادی از بازی های معروف و پرطرفدار درحال حاظر بر پایه موتور گرافیکی Doom3 که از OpenGL بهره می گیرد ساخته می شوند. به نظر شما DX10 چه مزیت هایی نسبت به OpenGL برای تولید کنندگان بازی های کامپیوتری به ارمغان می آورد؟
پاسخ: همانطور که می دانید، ما DirectX 10 را برای ویندوز ویستا و با هدف ارایه دادن یک تجربه باورنکردنی از جزئیات گرافیکی به کاربران و بازیکنان ، تماما از پایه و از صفر ساخته ایم. این نسخه از DirectX نسب به نسخه های قبلی دارای بازده به مراتب بیشتر و در عین حال با ضریب اطمینان و پایداری بیشتر خواهد بود. DirectX 10 به لطف Shader Model 4.0 به طور فوق العاده ای کیفیت و جزئیات باورنکردنی را در اختیار توسعه دهندگان و نهایتا کاربران خواهد گذاشت که از آن جمله توانایی بکارگیری محیط های پیچیده گرافیکی و ترسیم چهره ها به صورت بسیار طبیعی و توانایی نمایش تعداد دلخواه از آیتم ها در صحنه می باشد.اشاره کردید که بازی های معروف و پرطرفدار بر اساس موتور گرافیکی Doom3 و OpenGL ساخته می شوند، اما به عقیده من تعداد بازی هایی که از DirectX استفاده می کنند به مراتب بیشتر و حتی زیبا تر هستند. بازی هایی زیادی هستند که بر اساس موتور های گرافیکی Unreal و Source و با استفاده از DirectX ساخته می شوند. حتی ID (منظور شرکت ID Software سازنده سری بازی های Doom و Quake است-م) نیز برای منطبق ساختن بازی های خود با کنسول های Xbox و Xbox360 آنها را به DirectX تبدیل می کند.با این حال، تمامی برنامه هایی که از واسط گرافیکی OpenGL استفاده می کنند قابلیت اجرا در ویندوز ویستا را به شرط پشتیبانی درایور گرافیک و استفاده از وصله (Patch) مناسب، خواهند داشت. به همین خاطر سازندگان و فروشندگان قطعات سخت افزاری ملزم به ارایه ICD یا Installable Client Drivers که امکان استفاده از شتابدهنده گرافیکی را برای پردازش دستورات OpenGL را خواهد داد، هستند.
پرسش: چرا این نسخه از DX10 تنها قابل استفاده در ویندوز ویستا است؟ آیا این نوعی اجبار کاربران برای خرید و ارتقا به ویندوز ویستا نیست؟
پاسخ: Directx 10  نیاز به امکانات مشخصی جهت بهره گیری کامل از سخت افزار گرافیکی سیستم دارد که این امکانات و خصیصه ها تنها در سیستم عامل ویندوز ویستا موجود است. ما یک هدف بزرگ را برای دراختیار گذاشتن تجربه گرافیکی جدید به کاربران در نظر گرفته ایم و همانطور که قبلا گفتم، DirectX 10 کاملا از پایه و بدون استفاده از نسخه های قبلی این واسط گرافیکی ساخته شده است و بنابر این هیچگونه سازگاری با نسخه های قبلی از سیستم عامل ویندوز ندارد.DirectX 10 برپایه مدل جدید درایور تصویر ویندوز ویستا (Windows Vista Display Driver Model یا WDDM) که معرف عصر جدیدی در قابلیت های گرافیکی و افزایش پایداری و ضریب اطمینان درنظر گرفته شده، طراحی شده است. در عین حال ما با انجام تغییراتی در معماری مدل درایور ها سعی در آسان سازی و افزایش پایداری و همچنین سازگاری بیشتر تراشه های گرافیکی با مجموعه دستورات هوش مصنوعی و محاسبات فیزیکی (جدا از تراشه های محاسب فیزیکی) انجام داده ایم که مجموعه این دلایل برای ارایه نشدن این نسخه از DirectX جهت سیستم عامل های قبلی مایکروسافت از جمله ویندوز XP متقاعد کننده به نظر می رسد.
پرسش: به غیر از رشته های کوتاه تر (Shorter Program Strings)، مزیت اصلی Shader Model 4.0 نسبت به نسخه 3.0 آن برای توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری چست؟
پاسخ: Shader Model 4.0 به توسعه دهندکان اینگونه نرم افزار ها اجازه انجام محاسبات پیچیده بیشتری را در تراشه های گرافیکی (GPU) می دهد. این عمل ضمن کاهش بار پردازش از پردازنده سیستم را که باعث عدم بهره گیری از قدرت کامل تراشه گرافیکی می شود،  اجازه انجام محاسبات سنگین مربوط به هوش مصنوعی و نیز افزایش تعداد آیتم ها را در صحنه در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد داد.در عین حال DirectX 10 به همراه Shader Model 4.0 به لطف پشتیبانی از سایه زن های متحد (Unifyed Shaders) انعطاف پذیری و خلاقیت بسیار بیشتری را در اینگونه توسعه دهندگان قرار خواهد داد.
پرسش: شرکت های ATI و nVIDIA هردو درحال طراحی و ساخت تراشه های گرافیکی سازگار با DX10 هستند. به نظر شما این تراشه های گرافیکی در مقایسه با کنسول های بازی Xbox 360 و PS3 چگونه عمل خواهد کرد؟
پاسخ: این موضوع و تلاش این دو شرکت در مورد DirectX 10 بسیار هیجان انگیز است. اما بهتر است این سوال را از خود آنها بپرسید!
پرسش: به غیر از برتری های DX10 در مورد بازی های کامپیوتری، این نسخه چه نقشی را در برنامه های کاربردی آینده بازی خواهد نمود؟
پاسخ: کلا DirectX  فراتر از صرفا یک واسط و مجموعه دستورها برای بازی های کامپیوتری است. در گذشته نیز بسیاری از برنامه های کاربردی از CAD/CAM و 3DStudio گرفته تا برنامه های پزشکی و تصویر برداری نیز از مزایای DirectX بهره گرفته اند. با این حال  DirectX 10 باز هم نسبت به نسخه های قبلی قطعا امکانات بسیار مناسب تری را در اختیار اینگونه برنامه ها خواهد گذاشت. به یک نکته دقت کنید! ویندوز ویستا از DirectX 10 به عنوان یک مولفه گرافیکی استفاده می کند. پس ویندوز ویستا هم خود یک برنامه کاربردی استفاده کننده از DirectX 10 محسوب می شود!
پرسش: نحوه تعامل DX10 با کاربرانی که از سخت افزار DX10 استفاده نمی کنند چگونه خواهد بود؟
پاسخ: DirectX 10 و ویندوز ویستا کاملا با تمامی برنامه ها و بازی های منطبق با نسخه های قدیمی تر DirectX سازگار هستند. کسانی که در زمان انتشار ویندوز ویستا، سخت افزار منطبق بر DirectX 10 را در اختیار ندارند و یا تهیه نکرده اند، هنوز هم قابلیت اجرای بازی ها و برنامه های برپایه DirectX 10 را خواهند داشت. DirecrX 9 هم در ویندوز ویستا برای این گروه از کاربران در نظر گرفته شده است. با این حال جالب است بدانید کاربرانی که با استفاده از سخت افزار منطبق بر DirectX 10 بازی های DirectX 9 را اجرا کنند شاهد افزایش کیفیت و بازده آن خواهند بود!
درعین حال توسعه دهندگان نیز می توانند با خیالی آسوده به تولید بازی ها و نرم افزار های بر اساس DirectX 9 برای ویندوز ویستا بپردازند.