خودروی کاملا الكتريكی جديدی که می تواند با اتصال به برق 220 ولت شهری باتری‌های خود را شارژ کند، از سال 2010 وارد بازار می شود.

 

شرکت خودروسازی آلمانی مرسدس بنز نوع جدیدی از خودروهای الكتریكی "اسمارت" با عنوان e-smart را تا سال 2010 وارد بازار می کند که قدرت موتور آن برابر با 30 کیلووات با حداکثر سرعت 41 كیلومتردر ساعت است.

باتری این خودروی الكتریكی به جای آنکه از نوع باتری‌های لیتیومی باشد از باتریهای سدیم- نیکل است. در این رابطه مدیر پروژه اسمارت  توضیح داد: "هزینه های باتری‌های لیتیومی برای خودروهای اسمارت بسیار بالا است. به علاوه با توجه به فضای کوچک خودرو باتری‌های لیتیومی زمان عملکرد اسمارت را کاهش می دهند. به همین علت در ساخت این خودرو از باتری‌های سدیم- نیکل استفاده خواهد شد. این باتری‌ها تا 115 کیلومتر شارژ می مانند که این زمان برای مصارف شهری کافی است."

براساس گزارش domain-B، این باتری می تواند با اتصال به جریان برق 220 ولت شارژ شود و عملیات شارژ تا 100 مرتبه قابل تکرار است که این میزان نشان می دهد عمر مفید باتری در حدود 10 سال است.

برای شارژ کامل باتری‌ها 8 ساعت زمان کافی است اما در مدت 3 ساعت و نیم 80 درصد از باتری می تواند شارژ شود.

میزان هزینه مصرف برق برای راننده برابر با 2 سنت در هر کیلومتر است.

 

شرکت مرسدس بنز علاوه بر خودروی برقی "اسمارت" قرار است در سال 2010 خودروی الكتریكی دیگری با مارک مرسدس را نیز عرضه کند که این خودروها کاملا با محیط زیست سازگار هستند.
منبع:jamejamonline.ir