گروهی از محققین در نظر دارند کتابخانه‌ای از اطلاعات مربوط به ژن‌های انسانی رابا قابلیت کار بر روی تک‌تک ورودی‌ها ایجاد کرده و بجای منحصر نمودن آن به فرمت‌های آکادمیک و علمی، این بانک را از طریق سایت ویکی‌پدیا در دسترس عموم قرار دهند.
گردآورندگان Gene Wiki می‌گویند درحال حاضر 7500 ورودی را آماده نموده‌اند و تا چند روز دیگر 650 ورودی دیگر را هم به آن می‌افزایند.

این گروه در این زمینه مقاله‌ای را در همین هفته در ژورنال آنلاین Public Library of Science (PLoS) منتشر می‌کنند.

این هشت محقق از انستیتو ژن‌شناسی بنیاد تحقیقاتی Novartis در سن‌دیه‌گو، دانشگاه ایالتی سن‌دیه‌گو و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می‌باشند.

این گروه در بیانیه‌ای آورده است: «با وارد ساختن ورودی‌های بیشتر امکاناتی فراهم خواهد شد تا Gene Wiki مانند بخش‌های دیگر ویکی‌پدیا از سوی جامعه‌ای از کاربران علاقه‌مند و فعال مورد استقبال قرار گیرد و بطور مستمر آپدیت شود.
منبع:asriran.com

به این ترتیب و از این پس می‌توانیم شاهد ایجاد مقالاتی در خصوص تک‌تک ژن‌های بدن انسان در این دایره‌المعارف باشیم.»

البته از آنجا که بطور معمول و طبق رویۀ کاری ویکی‌پدیا هر فردی می‌تواند ورودی‌های موجود بر روی این سایت را ادیت کند، لذا امکان وارد ساختن اطلاعات غلط و نادرست و جایگزینی آنها با اطلاعات صحیح همواره وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری از این مشکل مدیران سایت گروهی از افراد داوطلب را مأمور نظارت بر مطالب وارده نموده‌اند تا ضمن هماهنگی با افراد متخصص در هر زمینه، از صحت مطالب و اطلاعاتی که کاربران همه روزه بر روی این سایت می‌گذارند اطمینان حاصل شود.

درخصوص Gene Wiki نیز گروه محققان علت انتخاب این سایت را محبوبیت بالای آن در بین کاربران ذکر نموده و می‌گویند به ادیتورهای داوطلبی که اطلاعات را به سرعت تصحیح می‌کنند اطمینان دارند.

Jimmy Wales مدیر سایت ویکی‌پدیا ضمن اعلام این خبر با خوشحالی می‌گوید: «از اینکه می‌بینم مراکز دانشگاهی و آکادمیک با روشی سیستماتیک به ما می‌پیوندند بسیار خوشحال هستم. این امر موجب خواهد شد تا دیگران نیز به صرافت استفاده از امکانات ما بیفتند.»

وی در ایمیلی که به همین مناسبت ارسال کرده آورده است: «من از داوطلبانی که با ما همکاری می‌کنند می‌خواهم تا برای کمک به این تلاش، یک کمیتۀ استقبال بر روی سایت ایجاد نمایند.»