يك مبتكر ايرانی برای نخستين بار در جهان دستكشی را برای مطالعه و ورق زدن نسخه‌های خطی، كتاب‌ها و نشريات طراحی كرد.

 

رضا احمدی‌زمانی، كتابدار كتابخانه مجلس شورای اسلامی و طراح دستكش مطالعه به خبرنگار فارس، گفت: می‌توانم مدعی شوم كه این دستكش برای نخستین بار در ایران و جهان ساخته شده است.
به گفته وی، كتابداران و كتابخوان‌ها پیش از این از دستكش‌های یك بار مصرف یا پارچه‌ای استفاده كرده‌اند.
احمدی‌زمانی می‌گوید: با استفاده از دستكش مطالعه مشكلات ورق زدن منابع مكتوب، حفظ و نگهداری منابع و نگرانی در زمینه سلامت كتابداران رفع می‌شود.
به گفته وی، منابع مكتوب در كتابخانه‌ها آلوده به گرد و غبار هستند و دست و دهان كتابداران به این گرد و غبارها آغشته می‌شود.
طراح دستكش مطالعه می‌گوید: كسانی كه ادعا می‌كنند هنگام ورق زدن طولانی انگشت خود را تر نمی‌كنند با اولین مشكل هنگام ورق زدن از آب دهان خود استفاده می‌كنند.
به گفته وی، همه كتابداران و كتابخوان‌ها می‌توانند از این دستكش هنگام مطالعه استفاده كنند.
احمدی‌زمانی درباره مشخصات این دستكش گفت: دستكش مطالعه دو لایه دارد كه لایه پشت آن پارچه‌ای و لایه كف آن پلاستیكی است. در زیر این لایه پلاستیكی، باز لایه پارچه‌ای دیگری تعبیه شده كه مانع عرق كردن كف دست می‌شود.
همچنین به گفته وی، دستكش مطالعه سرعت ورق زدن را نیز بالا می‌برد.
احمدی‌زمانی می‌گوید سال گذشته قصد داشته فهرستی از روزنامه‌ها را تهیه كند. اما با ورق زدن آن‌ها مشكل داشته و به ابزاری نیاز داشته كه بتواند به راحتی روزنامه‌ها را ورق بزند. به همین خاطر ایده طراحی این دستكش در ذهن او ایجاد شده است.
دستكش مطالعه در اداره ثبت آثار اختراعی ثبت شده است.
رضا احمدی‌زمانی، دانشجوی كارشناسی ارشد كتابداری است و بیش از 10 سال است كه در كتابخانه مجلس شورای اسلامی كار می‌كند.