محققان ایتالیایی با کمک فناوری نانو تکنیکی را ارائه کرده اند که می تواند مارک اصل محصولات را از مارکهای جعلی تشخیص دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موسسه مواد ترکیبی و پزشکی زیستی شورای ملی تحقیقات در ناپل سیستمی را ابداع کرده اند که می تواند مارکهای جعلی را از مارکهای اصل تشخیص دهد.

این محققان نوعی ماده نوآورانه را برای "چاپ مارکهای اصل" توسعه داده اند که خاصیت فلزات در ابعاد نانویی و خواص پلیمری دارد. این سیستم یک قاب پلاستیکی است که نانوذرات فلز را در ابعاد میلیونیم میلیمتر در خود جای داده است و اگر در معرض پرتوهای ماوراء بنفش قرار گیرد نور رنگی فلورسانتی ساطع می کند که به سختی می توان آن را بازتولید کرد.

در این خصوص ایده پرداز این سیستم توضیح داد: "تغییر رنگ نور می تواند به سادگی با تغییر ترکیبات نانوذرات کنترل شود. برای مثال می توان از یک پیوند طلا- نقره استفاده کرد. این ترکیب فلزی در حک کردن مارک استفاده می شود و به این ترتیب همانند یک برچسب نامرئی تبدیل به ویژگی اصل بودن کالا می شود. این برچسب را مستقیما نمی توان دید بلکه فقط آن را می توان در معرض نور ماوراء بنفش مشاهده کرد. این روش در حقیقت یک تضمین بزرگ برای مصرف کنندگانی است که به دنبال مارکهای اصل کوچک و بزرگ محصولات هستند."

براساس گزارش لارپوبلیکا، اگر این ترکیب رنگی از ترکیب نانوذرات فلزات جدا شود می تواند همانند رمز عبور در یک سیستم انفورماتیکی تغییر کند.

به گفته این محققان، این ماده نوآورانه می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. برای مثال می تواند در عرصه ابزارهای میکروالکترونیک، فوتونیک و اپتوالکترونیک به کار رود. همچنین می تواند همانند فیلترهای روی پیلهای فتوولتائیک برای افزایش بهره وری در تولید انرژی الکتریکی و در ساخت دیودهای ساطع کننده نور (ال ای دی) مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد دیگر این ماده در گلخانه ها است، از آنجا که این ماده توانایی مسدود کردن پرتوهای ماوراء بنفش و تبدیل آنها به نور قرمز را دارد می تواند در ساخت گلخانه ها بسیار مفید باشد. پرتوهای ماوراء بنفش برای متابولیسم گیاه خطرناک بوده و در عوض نور قرمز برای رشد گیاهان بسیار مطلوب است.