رحمت‌اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در گفت‌وگو باخبرنگار شهریگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت‌های انضباط شهری اظهار کرد: ساماندهی بخش‌هایی از منطقه 12 براساس مصوبات شورای حمل و نقل و ترافیک با نام انضباط شهری اجرایی می‌شود و البته از شورا پی‌گیر عملیاتی شدن مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک در این منطقه...

وی با اشاره به فراهم آوردن زیرساخت های آن برای اجرا افزود: مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک مطالبه شورا است و در جلسات متعدد زمینه‌های ایجاد مقدمات آن بررسی شده و تا ملزومات فراهم نشود این طرح قابل اجرا نخواهند بود که در این راستا جلسات منظمی هر 2 ماه یک بار و به منظور ارائه گزارش پیشرفت با حضور نماینده پلیس راهور، معاون حمل و نقل و ترافیک تهران، رئیس ستاد محیط زیست تهران برگزار می‌شود.

حافظی با اشاره به زیرساخت‌های لازم در طرح انضباط شهری ادامه داد: احداث پارکینگ متورسیکلت‌های بنزینی، احداث ایستگاه شارژ فوری ، عادی و پارکینگ موتورسیکلت‌های برقی از جمله زیرساخت‌های مهم برای اجرای طرح انضباط شهری است.

وی تاکید کرد: دستگاه های مربوطه و شهرداری موظف به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح هستند که البته ممکن است با تاخیر مواجه شود اما به نمایندگی از مردم و به عنوان مطالبه شورا پی‌گیر موضوع خواهیم بود تا در کوتاه‌ترین زمان شاهد عملیاتی شدن مصوبه شورای حمل و نقل ترافیک باشیم.

عضو شورای شهر ادامه داد: اختلاف نظری میان شهرداری و شورا وجود ندارد و تنها ایجاد زیرساخت‌ها نکته مهم اجرای طرح انضباط شهری است که البته باید موتورسیکلت‌های برقی به اندازه نیاز جامعه تامین و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: زمانی که تعداد قابل توجهی موتورسیکلت برقی جایگزین بنزینی شود قابلیت اجرای بخشی از طرح وجود دارد که البته مدیریت شهری نیز باید تسهیلات و مزایای موتور سیکلت برقی را برای شهروندان قائل شود.

حافظی با بیان اینکه این طرح به طور قطع اجرا می‌شود گفت: طرح انضباط شهری یک طرفه و برگشت‌ناپذیر است چرا که شهر تهران ظرفیت تهدید بیش از این را ندارد و کمترین کار ممکن این است که از میزان آلایندگی موتور سیکلت های بنزینی که معادل 6 یا 8 خودرو آلایندگی برای شهردار و جلوگیری کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر به زمان اجرای طرح اشاره کرد و افزود: براساس مصوبات شورای حمل و نقل و ترافیک تهران باید بخشی از معضلات در 6 ماه آینده برطرف شود تا زمینه اجرای آن فراهم شود.

وی تاکید کرد: البته ممکن است که این زیرساخت ها تا 6 ماه میسر نشود و در اوایل سال آینده شاهد تحقق آن باشیم اما مهم ایجاد تحول در این بخش است که اگر با تاخیز هم انجام شود قابل پذیرش است.

حافظی با اشاره به مزایای اجرای این طرح در پایان گفت: کاهش آلودگی صوتی ، هوا از جمله مزایای بسیار مهم این طرح است که به تبع آن ارتقای سلامت شهروندان را خواهد داشت و امیدواریم بعد از اجرای موفق آن در منطقه 12 شاهد اجرای آن در مناطق دیگر تهران نیز باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران/