خشونت تروریسم در زمان بحران علیه کادر پزشکی
 اولیویه مارتین: 151 سال پس از تصویب اولین کنوانسیون ژنو، خشونت بر علیه بیماران و کارکنان درمانی یک مشکل عمده به شمار می‌آید، به خصوص برای مسئولان درمانی محلی که تا به حال بیش از 90 درصد از حوادث برای آن‌ها اتفاق افتاده است.

اولیویه مارتین، رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در میزگرد مراقبت‌های درمانی در معرض خطر که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به چالش‌های بشردوستانه که برای امدادگران بوجود می‌اید، اظهار کرد: 151 سال پس از تصویب اولین کنوانسیون ژنو، خشونت بر علیه بیماران و کارکنان درمانی یک مشکل عمده به شمار می‌آید، به خصوص برای مسئولان درمانی محلی که تا به حال بیش از 90 درصد از حوادث برای آن‌ها اتفاق افتاده است.

وی افزود: جنگ غزه یکی از مثال‌هایی بوده که نمایانگر خشونت در شرایط درگیری مسلحانه در یک منطق بر جمعیت است. همچنین در کشورهایی که حمله ابولا در آن‌ها صورت گرفته، شاهد تعداد روز افزونی از حوادث امنیتی شامل حمله مردم محلی به تاسیسات مراقبت‌های درمانی و تیم‌های صلیب سرخ بوده‌ایم که با اطلاع رسانی به مردم، می‌توان احترام بیشتری برای کارکنان درمانی و امدادی تضمین کرد.

رئیس نمایندگی کمیته بین المللی افزود: مشارکت مستحکم جمعیت هلال احمر در درون نهضت و سازمان‌های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، پزشکان بدون مرز، انجمن پزشکی جهانی، کمیته بین المللی پزشکی – نظامی، سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های درمانی، می‌توانند بر پدیده خشونت علیه مراقبت‌های درمانی قالب شوند.

اولیویه مارتین گفت: میزگرد امروز در راستای پروژه مراقبت‌های درمانی در معرض خطر تشکیل شده که در سال 2011 و در سی و یکمین کنفرانس بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر به ما سپرده شد و در سی و دومین کنفرانس بین المللی در سال 2015 کمیته بین المللی صلیب سرخ قرار است گزارش پیشرفت کار را در طول 4 سال گذشته ارائه کند.

وی افزود: با مشارکت وزارت خانه‌‌ها و کنش‌گران درمانی مختلف، میزگرد امروز نشانه‌ای از نگرانی بشر دوستانه عمیق ایران و اراده این کشور برای آگاهی رساندن در مورد نیاز به حمایت بهتر و بیشتر کارکنان و زیر ساخت‌های درمانی و تضمین دسترسی ایمن به مراقبت‌های درمانی برای مجروحان و بیماران است.

منبع: باشگاه خبرنگاران