به گزارش حوزه وزارت کشورگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛وزارت کشوردر هفته ای که گذشت شاهد اتفاقات متعددی بود.

سرمایه اجتماعی یک امر اصیل و محوری است

میرباقریقائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی بااشاره به وجود سرمایه اجتماعی پیش‌نیاز کارآمدی و اثربخشی سایر سرمایه‌های جامعه است، گفت: خوشبختانه امروز بحث سرمایه اجتماعی به عنوان یک امر اصیل و محوری در نظام برنامه‌ریزی کشور تلقی می‌شود.

قائم‌مقام وزیر کشور با بیان این که برای تصمیم‌گیری درست باید واقعیت‌ها را بدانیم، افزود: امروز در زیر پوست جامعه ایران غده‌هایی وجود دارد که باید جراحی شوند و شرایط فعلی بهترین شرایط برای این کار است، چرا که بدنه کشور امروز بسیار مستحکم و قوی است و توان تحمل این جراحی را دارد

وی با اشاره به این که تفاوت‌های قومی، مذهبی، نژادی، جنسی و نسلی جامعه ایران دارای ظرفیت تبدیل به شکاف و گسست اجتماعی در صورت بی‌توجهی هستند، گفت: این گسست می‌تواند به سطح حاکمیت منتقل شده و برنامه دشمن نیز همین است که با سوق دادن این گسست به سمت حاکمیت، بین ملت و دولت درگیری به وجود آورد.

شرایط فعلی بهترین شرایط برای حل معضلات اجتماعی است

قائم‌مقام وزیر کشورتصریح کرد: امروزه ده‌ها شبکه ماهواره‌ای به صورت ویژه بر روی قومیت‌های خاصی از جامعه ایران کار می‌کنند تا از تفاوت‌های قومیتی برای ایجاد شکاف، درگیری و نزاع در جامعه استفاده کنند.

میرباقری، ایجاد قطب‌های جمعیتی و افزایش مهاجرت را یکی از مشکلات اساسی حوزه اجتماعی کشور بیان کرد و گفت: کار بزرگی که دولت در این خصوص انجام داد تصویب سند سامان‌دهی حاشیه‌نشینی است و خوشبختانه این موضوع جزو اولویت‌های حوزه سلامت کشور است.

وی همچنین با ارایه گزارشی از وضعیت سرمایه اجتماعی در سطح کشور، درپایان گفت: آذربایجان شرقی از این نظر جزو استان‌های بالاست، اما همان‌طور که رهبری فرموده‌اند آذربایجان سر ایران است و این استان در انقلاب و دفاع مقدس پیشتاز بوده، لذا انتظارها از آن زیاد استانجمن‌های خیریه آذربایجان شرقی از نظر اعتماد سازمانی با فاصله قابل توجهی رتبه اول کشور را دارند و این نشان می‌دهد که قضاوت‌های مردم منطبق با واقعیات عینی است.
مدیران باید ایده و ابتکارات جدیدی را خلق کنند*

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جمع مدیران خراسان شمالی اظهار کرد:مدیران این استان باید برای پیشبرد اهداف خود نکاتی را مدنظر قرار دهند که مهم ترین آنها خلق ایده و ابتکارات جدید در محل کار است

وی ادامه داد:مدیران همچنین باید بخش خصوصی را فعال کرده و قانون را تفسیر به نفع سرمایه گذار کنند.
وی همچنین از مدیران دستگاه های اجرایی خواست تا وحدت و همگرایی درونی آنها بیشتر باشد.

رحمانی فضلی حل مشکلات کشور را منوط به داشتن اتحاد و همدلی مسوولان دانست.


تاکید معاون اجرایی رئیس جمهور بر حمایت ویژه از بنگاه های تولیدی استان

شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور اظهارکرد: پیش بینی هایی در دولت و مجلس مثل تهاتر بدهی ها با مطالبات پیمانکاران، استفاده مطلوب از اوراق مشارکت، توزیع عادلانه خدمات دولتی و جلوگیری از رانت خواری و فساد انجام شده و با ارائه لایحه خروج از رکود که اخیرا برای اجرا ابلاغ شد، سعی داریم با محدودیت های ناشی از تحریم های وحشیانه علیه ملت ایران مقابله کنیم.

وی هم چنین در پاسخ به برخی دغدغه های بازرگانان حاضر در این جلسه، از تشکل های اقتصادی و اتاق های بازرگانی خواست تا بخشی از اموری را که رایزنان اقتصادی سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها به دلایلی نتوانسته اند به سرانجام برسانند، بر عهده بگیرند.

معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: دولتمردان کابینه تدبیر و امید در عرصه های ملی و استانی بر مشکلات این حوزه اشراف کامل داشته و برای برطرف کردن موانع نیز برنامه دارند.

دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز با تاکید بر نقش مهم ایرانیان مقیم خارج کشور در خروج از وضعیت فعلی اقتصادی مطرح کرد: در 2 سال گذشته دولت تلاش کرده است روی ریل عقلانیت حرکت کند و شرایط برای مشارکت سرمایه گذاران داخل و خارج کشور در توسعه ملی تسهیل شده است.

پورعیسی معاون برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی نیز با اشاره به راه اندازی ستاد خدمات سرمایه گذاری و پنجره واحد دستگاه های اجرایی استان گفت: اگرچه این استان با عقب ماندگی های تاریخی مواجه است، اما همین مسئله می تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری صاحبان سرمایه در حوزه های مختلف اعم از عمرانی و زیربنایی، صنعت، معدن، گردشگری، کشاورزی و گردشگری باشد.


سفر وزیر کشور سوریه به تهران*


دین‌پرست قائم‌مقام وزیر کشور در امور بین‌الملل و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی، گفت: سرلشکر محمد الشعار وزیر کشور سوریه اوایل هفته آینده به تهران سفر می‌کند.

وزیر کشور سوریه در این سفر ضمن ملاقات با رحمانی‌فضلی وزیر کشور، در خصوص آخرین تحولات منطقه و به ویژه سوریه و راهکارهای موجود برای تعمیق و گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های ماموریتی دو وزارتخانه بحث و تبادل‌نظر خواهند کرد


پیش بینی ظرفيتهای قانونی و اجرايی مديريت پسماند در مصوبه هيات دولت

علی نوذرپور معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهياري های كشور اظهار كرد:
به موجب مصوبه هيات دولت در زمينه مديريت پسماند ، حدود يك هزار و 200 ميليارد تومان اعتبارات مورد نياز اجرای مديريت مطلوب پسماندهای توليدی در كلانشهرها، طی يك برنامه پنج ساله، از محل منابع دولتی پس از پيش بينی در لوايح بودجه سنواتی توسط سازمان مديريت و برنامه ريزی كشور و در حدود اعتبارات مصوب مربوطه و از محل ساير منابع با رعايت قوانين و مقررات مربوط تامين می شود.

وی، اجرايی کردن مفاد بند (ز) ماده (143) قانون برنامه پنجم توسعه، مبنی بر بهره مندی كودهای كمپوست با توجه به نيازهای تغذيه ای و تقويت خاك در چهارچوب اعتبارات مصوب كه توسط سازمان مديريت و برنامه ريزی كشور درا ختيار قرار می گيرد را از ديگر مفاد اين مصوبه ذكر كرد.
نوذرپور، تهيه برنامه اجرايی و مكان يابی عرصه های مناسب جهت ايجاد تاسيسات بازيافت و دفع پسماندهای عمرانی و ساختمانی در مراكز استان ها طی مدت چهار ماه و تصويب برنامه جامع مديريت پسماندهای شهری توسط شوراهای اسلامی شهرها طی مدت شش ماه پس از ابلاغ اين مصوبه را ديگر مفاد مصوبه هيات دولت در زمينه مديريت پسماند برشمرد.

وی در پایان گفت : سند آسيب شناسي مديريت پسماند كلانشهرها توسط سازمان شهرداری ها و دهياری های كشور و با همكاری شهرداری های كلانشهرهای كشور تهيه شد و به هيات دولت پيشنهاد و پس از بررسی در كميسيون تخصصی كلانشهرتهران و سايركلانشهرها به تصويب هيات دولت رسيده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران /