به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیستگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،هادی فرج‌وند دبیر مرجع ملی کنوانسیون‌های شیمیایی وزارت امور خارجه، در نشست خبری اعلام دستاوردهای کنوانسیون‌های بازل، روکردام و استکهلم اظهار کرد: طبق مفاد گنجانده شده در این کنونسیون‌ها، کشورهای توسعه یافته بایستی تکنولوژی خود را به کشورهای در حال توسعه انتقال دهند و مبالغی را به بودجه دبیرخانه هر سه...

فرج‌وند، با اشاره به وظیفه خود در باره شفاف‌سازی و متعهد کردن کشورها در این کنوانسیون‌ها افزود: متأسفانه در این مورد برخی از ابعاد سیاسی دور نیستند و دولت‌هایی که در مسائل زیست‌محیطی و انسانی فشار زیادی برجامعه بین‌الملل وارد می‌کردند در این جا قوانین را نقض کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما مدت 3 سال است پروژه امحا PCU را به دبیرخانه کنوانسیون (جف) ارائه کرده‌ایم ولی با اینکه از لحاظ فنی تصویب شده هنوز از لحاظ مالی ما هیچ نتیجه‌ای برای اجرای آن نیافته‌ایم، چرا که ایران در تحریم است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون‌های شیمیایی وزارت امور خارجه گفت: ماده‌ای به این کنوانسیون اضافه نخواهد شد مگر اینکه ظرفیتی در کشور در حال توسعه وجود داشته یا به وجود آمده باشد تا به بخش صنعت و کشاورزی فشاری وارد نگردد.

فرج‌وند ادامه داد: در کنوانسیون بازل مکانزیم پای‌بندی وجود ندارد ولی در دیگر کنوانسیون‌ها این‌طور نیست و کشورهای توسعه یافته و غربی سعی بسیار زیادی داشتند تا این مکانیزم را در در کنوانسیون استکهلم و روکردام وارد کنند ولی به همراه سایر کشورهای در حال توسعه مانع این اتفاق شدیم.

وی در پایان گفت: به دلایل سیاسی و موارد تحریم، همچنان نگران هستیم که موارد مربوط به کشورها در دستور کار کمیته قرار بگیرد و در مجامع بین‌المللی تحت فشار قرار بگیریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران/