در اجرای قانون گسترش عفاف و حجاب موفق نبوده‌ایم حتی...
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: وضعیت عینی جامعه نشان می‌دهد که در اجرای قانون گسترش عفاف و حجاب موفق نبوده‌ایم و حتی از اهداف آن روز به روز بیشتر فاصله گرفته‌ایم.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: وضعیت عینی جامعه نشان می‌دهد که در اجرای قانون گسترش عفاف و حجاب موفق نبوده‌ایم و حتی از اهداف آن روز به روز بیشتر فاصله گرفته‌ایم.بنابراین کمیسیون فرهنگی دولت این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری سلسله نشست‌هایی را در این زمینه برگزار کرد که در حال حاضر این نشست‌ها جمع‌بندی شده است.

شهیندخت مولاوردی افزود: با توجه به وضعیت موجود بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به نظر رسید که به آسیب‌شناسی وضعیت و عملکرد متولیان حوزه عفاف و حجاب نیازمندیم. بنابراین طبق مصوبه 324 بندی که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرد و به عنوان قانون راهکار گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در مجلس مصوب شد، 24 دستگاه دراین زمینه وظیفه دارند و مرحله به مرحله فازهای مختلفی در نظر گرفته شده است. معاونت امور زنان و خانواده هم در کمیسیون فرهنگی دولت در نشست‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک حضور فعالی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون گسترش عفاف و حجاب در معاونت امور زنان مورد بررسی قرار گرفته و ایرادات آن استخراج شده است، گفت: نتایج بررسی‌های صورت گرفته به فراکسیون زنان، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام شده و شورای فرهنگ عمومی نیز نظر معاونت امور زنان را به دستگاه‌های مختلف ارسال کرده است.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: مصوبه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را با توجه به فاصله زمانی تصویب آن تاکنون و تحولات جهانی و جامعه و خانواده در ایران مورد بازنگری قرار گرفته است. در این مدت دستگاه‌ها هم دستخوش تغییر و تحول شدند و برخی از آنان با هم ادغام شدند. از سوی دیگر وظایف در نظر گرفته شده برای این دستگاه‌ها با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد.

وی افزود: با رییس‌جمهور مکاتباتی کرده‌ایم و در چارچوب برنامه فرهنگی رییس‌جمهور بر تغییر رویکرد نهادهای فرهنگی اشاره شده است. بنابراین لازم است از باید به باور، از تبلیغ به تعمیق و از فعالیت محوری به اثربخشی برسیم و سمت و سوی حرکت‌های فرهنگی به سمت باور و اعتقاد پیش برود؛ چرا که اعتقاد و باور مقدمه عمل است. تا زمانی که اعتقاد قلبی و باور ذهنی به وجود نیاید نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یک فرد خود را به یک فریضه پایبند بداند در این شرایط باید از تبلیغ و فعالیت‌های صوری و شعاری فاصله بگیریم و به فعالیت عمق ببخشیم و اثربخشی فعالیت‌ها را مدنظر قرار دهیم.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: در این چارچوب پیشنهاداتی را به رییس‌جمهور ارایه داده‌ایم و چون جنس موضوع "عفاف و حجاب" فرهنگی است، شورای فرهنگ عمومی و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی باید به این موضوع بیشتر بپردازند و مسئولیت‌های بیشتری به شورای فرهنگ عمومی سپرده شود.

مولاوردی در پایان گفت: تلاش کردیم به صورت غیرمستقیم نیز به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بپردازیم. امسال هم در هفته زن و هم در سالروز آزادی خرمشهر از زندگینامه‌های شهیده‌های زن شامل شهید محبوبه دانش و دو شهید مقاومت 45 روزه خرمشهر رونمایی و تندیس‌های آنها را نصب کردیم تا این الگوها به نسل جوان معرفی شوند.

 منبع: ایسنا