از طنز تا پیام وزیر بهداشت درباره حادثه تلخ پزشکی
مردم بیش از گذشته جامعه پزشکی را در معرض نقد خود قرار داده اند. آنها حالا مصادیق بی شماری از زیر میزی، قصورات پزشکی و شرط دریافت هزینه برای دریافت خدمات در ذهن دارند.

حادثه خمینی شهر دستمایه طنز تلخ مردم

جامعه پزشکی طی سال های اخیر بیش از پیش در معرض نقد افکار عمومی قرار گرفته است. حجم بالای قصورات پزشکی، زیرمیزی ها و افزایش شکایات مردمی از هزینه های دریافتی از سوی پزشکان، حالا شکاف خاصی میان مردم و پزشکان ایجاد کرده است.در ابتدا باید گفت که نمی توان این واقعیت را کتمان کرد که هنوز بخش زیادی از جامعه پزشکی کشور، با کمترین چشمداشت های مالی نیت خدمت به مردم را دارند، اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت، که اقلیتی زیاده خواه در میان پزشکان، چنان خدمات درمانی را با فعالیتی اقتصادی اشتباه گرفته اند که حالا مردم کلیت این قشر را به یک چوب می رانند و از زیاده خواهی این اقلیت به ستوه آمده اند.

در هفته جاری، حادثه ی در خمینی شهر اصفهان بخش زیادی از مردم را به واکنش برانداخت. ماجرا دارای دو روایت بود.

روایت اول اینکه مادر و فرزندی به بیمارستان خمینی شهر اصفهان مراجعه می کنند تا چانه زخم شده کودک را پانسمان و بخیه کنند، همه چیز به شکل طبیعی پیش می روند تا اینکه، مادر آن کودک در ان زمان توان پرداخت هزینه درمان کودک را نداشته و کادر درمانی اقدام به باز کردن بخیه کودک می کنند. روایت دوم اما منطقی تر به نظر می آید. کادر درمانی در حال بخیه زدن کودک هستند که متوجه می شوند، مادر کودک توان پرداخت مالی هزینه بخیه را ندارد و از ادامه بخیه زدن صرف نظر می کنند و کودک را رها می کنند.

روایت دوم گرچه اندکی خوشبینانه تر به نظر می رسد اما به هیچ عنوان از فاجعه برانگیز بودن این حادثه کم نمی کند. سالهاست که مسئولان رده بالای کشور، در توصیه های خود به مسئولان بهداشت و درمان کشور، تاکید می کنند که نباید بیماری به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه های درمانی، از دریافت خدمات محروم شوند و سالهاست که بخش زیادی از افکار عمومی مصادیقی دارند از برخورد های کادر درمانی در بیمارستان های دولتی و خصوصی کشور، که به دلیل عدم پرداخت هزینه های درمان، از دریافت خدمات درمانی محروم مانده اند و کار آنها پیش نرفته.

این مصداق در اذهان عمومی حالا خود را با حادثه خمینی شهر همذات پنداری می کند و شاهد واکنش های در شبکه های اجتماعی طی روزهای اخیر هستیم.

بخش اول واکنش های مردم، واکنش جدی و سختی است که با تصویر سازی های خاص این اتفاق را محکوم کرده اند. نمونه واضح آن، تصویر زیر است که با حجم بالایی در شبکه های اجتماعی تکثیر شده و دست به دست می شود.

پیام وزیر بهداشت درباره حادثه خمینی‌ شهر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره حادثه تلخ بیمارستان خمینی‌شهر اصفهان یادداشتی را در صفحه اینستاگرام و کانال خود در تلگرام منتشر کرد.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در این یادداشت آورده است:

«درباره حادثه تلخ بیمارستان خمینی‌شهر اصفهان، دو نکته دارم؛ یکی با مردم و دیگری با همکارانم.

به مردم مهربانمان می‌گویم که بعد از تحقیقات مفصل دو تیم بازرسی از وزارت بهداشت، روشن شده روایت‌هایی که برخی شبکه‌های اجتماعی و خبری، از رفتاری غیرانسانی در اورژانس بیمارستان ارائه کردند، صحیح و کامل نبوده است.جزئیات حادثه را همکارانم بیان کرده‌اند و اکنون روشن است. تکرار نمی‌کنم. اما نمی‌توانم شگفتی‌ام را از ترویج ناشایست بی‌اعتمادی میان اقشار مختلف جامعه ابراز نکنم؛ آن‌هم میان بیمار و کادر پزشکی.

به مردم عزیز اطمینان می‌دهم که مهم‌تر از حقوق آنان، هیچ مصلحت و ملاحظه‌ای در کار ما نیست و برخورد شدیدی که با دست‌اندرکاران و مقصرین این حادثه صورت گرفته، نه به دلیل بزرگی جرم، که حاکی از اهتمام همه خدمتگزاران شما در عرصه بهداشت و درمان است؛ بر اینکه تضییع عامدانه اندکی از حقوق بیماران نیز در نظام سلامت، قابل اغماض نیست.

اما سخنی نیز با همکاران پزشک و پرستاران شریف و خدوم. حق می‌دهم دلشکسته و آزرده باشید از اینکه قصور یا اشتباه فردی، سبب شده خدمات فداکارانه شما در دورافتاده‌ترین نقاط و در سخت‌ترین شرایط زیر سوال برود.

مگر نه اینکه در همین چند هفته گذشته، سه نفر از پزشکان نخبه و جوان، جانشان را در راه خدمت به مردم از دست دادند. آقای دکتر عزت‌الله صادقی جراح و فوق تخصص عروق در کرمانشاه، خانم دکتر شهپوری در مسیر خدمت‌رسانی به زائران کربلا و دکتر پویان، متخصص جوان جراحی مغز و اعصاب، آن‌هم در اولین روز خدمت خود در کاشمر.

ایمان دارم، مردم ما قدرشناس خادمان خود هستند. همچنان که یقین دارم جامعه خدوم پزشکان و پرستاران کشور هم در مسیر پرفراز و نشیب خدمت به مردم، همچنان استوار خواهند ماند.

برای صدرای عزیز و پر جنب و جوش هم آرزوی سلامتی می‌کنم. امید که خود روزی در لباس مقدس پزشکی به مردم خدمت کند.

 

منبع: ایسنا/ خبرآنلاین