صدای اعتراض مسافران سرگردان ایرانی به تلویزیون های ترکیه رسید!
3 روز پس از بارش برف، با از دور خارج شدن مهم‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی ایران، شمار زیادی از مسافران ایرانی در استانبول همچنان سرگردان و بلاتکلیف مانده‌اند، بی‌آنکه پاسخ روشنی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دریافت کنند.

مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی ایران پس از 3 روز هنوز به مدار فعالیت بازنگشته است!!

فرودگاه امام خمینی (ره) از روز یکشنبه با بارش برفی که سنگین خوانده شده از کار افتاده و تمام پروازهای آن تا امروز به حالت تعلیق درآمد، هرچند که امروز سه‌شنبه 10 بهمن ماه اعلام شده باند پروازی این فرودگاه باز شده اما گفته می‌شود؛ به خاطر ازدحام مسافران معطل ـ که در این چند روز نه راه پس داشته‌اند و نه راه پیش ـ، مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی ایران هنوز موفق نشده به مدار فعالیت باز گردد و روال کار در آن عادی نشده است.

از طرف دیگر، انجام نشدن برخی پروازها از فرودگاه‌های کشور سبب سرگردانی مسافران ایرانی در خارج از مرزها شده و برگشت آن‌ها را به کشور با اختلال مواجه کرده است. این وضعیت در استانبول حادتر گزارش شده، چرا که صدای اعتراض ایرانی‌ها نسبت به بی‌مسؤولیتی و بی‌مدیریتی شرکت‌های هواپیمایی کشورمان در قبال تعهداتی که به مسافران دارند به تلویزیون‌های ترکیه رسیده است.


بابک نعمت‌پور ـ راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ که هم‌اکنون در جمع مسافران بلاتکلیف در فرودگاه استانبول به سر می‌برد درباره وضعیت موجود گفت:

صدها مسافر از شب یکشنبه تا امروز سه‌شنبه با بارش برف در فرودگاه‌های استانبول معطل مانده‌اند. شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز هیچ مسؤولیتی را قبول نمی‌کنند و صدها مسافر به خاطر بی‌مدیریتی این شرکت‌ها که در فرودگاه‌های استانبول شعبه دارند، سه شب و چهار روز است که در استانبول و فرودگاه‌های آن گرفتار شده‌اند.

بعضی از مسافران دو شب بدون آنکه سرپناه داشته باشند و شرکت‌های هواپیمایی، طبق تعهداتشان برای آن‌ها هتل اختیار کنند، در فرودگاه استانبول سرگردان بودند و پس از اعتراض و دعوا که در تلویزیون‌های ترکیه هم پخش شد، در هتلی اسکان داده شدند، هرچند که وضعیت هتل‌ها اصلا قابل تعریف نیست ولی از هیچی و سرگردانی در فرودگاه بهتر است. وضعیت پروازها پس از سه روز هنوز مشخص نیست، نمی‌دانیم به چه علت این شرکت‌ها پاسخگو نیستند.

آن‌ها مدام وعده می‌دهند که قرار است پروازی جایگزین شود و برگردیم اما تا این لحظه که صحبت می‌کنیم هنوز خبری نشده است. البته اعلام کرده‌اند پروازهایی را جاگیزین می‌کنند اما نبود مدیریت در این کار کاملا مشهود است. پروازهایی را جایگزین کرده‌اند اما جمعیت مسافران آنقدر زیاد است که مدیریت سریع‌تری را می‌طلبد.

برخی پروازهای تُرک انجام شده‌اند، اما هواپیماهای ایرانی چون امکان پرواز از ایران نداشته‌اند نتوانسته‌اند به موقع به استانبول برسند. مساله این است که نمایندگان آن‌ها خود را موظف نمی‌دانند که به مردم پاسخ روشنی بدهند.

در بین مردم سرگردان در فرودگاه‌های استانبول، زن تنها و خانواده با بچه دیده می‌شود که چند روز معطل بوده‌اند، انتظار می‌رفت شرکت‌های هواپیمایی همان ابتدا که فرودگاه امام از دور فعالیت خارج شد، به مردم علت و شرایط را توضیح می‌دادند و تکلیف را روشن می‌کردند اما اصلا جوابگو نبودند و حتما باید دعوا می‌شد تا مسافران را از فرودگاه به هتل ببرند.

روز گذشته سفارت ایران در ترکیه نیز به این اتفاق واکنش نشان داد و در اعتراض به برخورد شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، اعلام کرد؛ با وجود پیگیری‌های انجام شده از طرف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، مقام مسؤولی از طرف این شرکت‌های چارتر برای حل مشکل مسافران در محل فرودگاه‌ها حاضر به پاسخگویی یا حل و فصل مشکلات مسافران حاضر نبود که متعاقبا گزارش جامعی از تخلفات و عدم مسئولیت‌پذیری شرکت‌های مسافرتی و خطوط هوایی چارتر را برای  مراجع ذیربط ارسال خواهند کرد.

بنا بر اعلام مسؤولان کنسولی ایران در ترکیه، این نوع برخورد شرکت‌های هواپیمایی پیشینه داشته و در شب کودتای ١٥ جولای ٢٠١٥ در این کشور نیز مسافران ایرانی به سبب کوتاهی و تعلل برخی از این شرکت‌ها در فرودگاه‌های ترکیه سرگردان ماندند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir