نهمین روز پس از سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج/ به روز رسانی می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از اعزام دوتیم 4 نفره هلال احمر و ارتش به محل حادثه پرواز "تهران یاسوج" در نهمین روز جستجو خبرداد.

اعزام 2 تیم امدادی به محل حادثه پرواز "تهران یاسوج"

عزیز فیلی اظهار داشت: دو تیم 4 نفره با دو فروند هلی کوپتر به ارتفاعات دنا اعزام شدند تا جایی که امکان داشته باشد این تیم ها پیاده می‌شوند و بقیه راه را بصورت پیاده طی می‌کنند تا به محل حادثه برسند.

وی اظهار کرد: این دو تیم برای بررسی وضعیت منطقه جهت جستجو و انتقال اجساد جانباختگان پرواز تهران- یاسوج اعزام شدند و در صورتی که بتوانند از اجساد با خودشان به پایین انتقال خواهند داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امروز صبح برای چند ساعت هوا در ارتفاعات دنا مساعد بود که به همین خاطر بالگردها برای ایجاد کمپ به چهار نقطه، نیرو هلی برن کرده‌اند و قرار است در ارتفاع ۳۱۰۰ ، ۳۵۰۰ ، ۳۹۰۰ و ۴۵۰۰ متری چهار کمپ ایجاد شود.

فیلی تصریح کرد: این تیم ها درصورتی که هوا مساعد باشد تا ساعت 12 با هلی کوپتر به پایین انتقال داده می شوند و در صورتی که هوا مساعد نباشد بصورت پیاده بر می‌گردند.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای مردمی بدون هماهنگی با نیروهای امدادی به محل حادثه نروند، ادامه داد: شب گذشته 7 نفر نیروی مردمی و محلی بدون هماهنگی با نیروهای امدادی به منطقه محل حادثه سقوط پرواز تهران- یاسوج عزیمت کردند که هم اکنون نگران وضعیت این افراد هستم و تیم های امدادی در حال جستجوی آنها نیز هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: باز هم از مردم و نیروهای محلی درخواست می کنم که بدون هماهنگی با مسئولان و نیروهای امدادی به محل سقوط پرواز تهران- یاسوج صعود نکنند چراکه هم خود را به خطر می اندازند و هم زحمت تیم های امدادی را بیشتر می کنند.


کارشناسان فرانسوی فردا به کشورشان باز می گردند

حسن رضایی‌فر  با اشاره به آخرین وضعیت جستجو برای کشف جعبه سیاه هواپیمای atr در ارتفاعات دنا اظهار داشت: قرار بر این است که عملیات تفحص جعبه سیاه هواپیما توسط افراد حاضر در منطقه انجام شود، اولویت با انتقال اجساد است و گروهی هم برای جستجو و کشف جعبه سیاه هواپیما به ارتفاعات صعود خواهند کرد.

وی با اشاره به آموزش دو گروه افراد حرفه‌ای برای کشف لاشه هواپیما و جستجو برای جعبه سیاه هواپیما گفت: فرانسوی‌ها دو کلاس آموزشی در منطقه برای افرادی که توانایی صعود به ارتفاعات را داشتند برگزار کردند و قرار بر این است که در کنار انتقال اجساد افرادی به تصویربرداری از قطعات هواپیما بپردازند.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای تهران – یاسوج با تاکید بر اینکه امکان صعود برای تیم فرانسوی به ارتفاعات دنا وجود نداشت، گفت: تیم فرانسوی آشنایی با ارتفاعات دنا ندارند و نمی‌توان در تامین مسائل ایمنی این افراد برای صعود به ارتفاعات دنا و حضور در صحنه ریسک کرد.

رضایی‌فر ادامه داد: تیم فرانسوی متشکل از کارشناسان سازمان هواپیمایی این کشور و سازنده هواپیمای atr فردا به کشورشان باز می گردند و قرار بر این شده است در صورت کشف جعبه سیاه اطلاعات برای آنها ارسال شود.

رضایی‌فر با اشاره به سخت شدن عملیات تفحص لاشه هواپیمای atr گفت: به دلیل شرایط جوی در چند روز گذشته یکی از مشکلات ما برای یافتن لاشه هواپیمای atr وجود برف سه متری در منطقه است و در حال حاضر چیزی حدود سه متر برف بر روی پیکرها و قطعات هواپیما باریده است.

وی تاکید کرد: پس از یافتن قطعات، لاشه هواپیما در ارتفاعات پایین جمع آوری خواهد شد و اگر جعبه سیاه صدمه دیده باشد آن را برای بازخوانی به لابراتوار فرانسه ارسال می‌کنیم.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای تهران – یاسوج ادامه داد: امکان بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای صدمه دیده در کشور فرانسه و آمریکا وجود دارد.

وی درباره احتمال پاک شدن اطلاعات جعبه سیاه اظهار داشت: احتمال آن بسیار ضعیف است و امکان پاک شدن اطلاعات وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در سانحه توپولف 154 شاهد آن بودیم که fdr هواپیمای توپولف 154 صدمه دید و نوار مغناطیسی fdr پاک شد اما اطلاعات پاک نشد.

رضایی‌فر تاکید کرد:‌ تنها در صورتی احتمال دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه وجود ندارد که fdr بر روی هواپیما نصب شده باشد و سیستم الکترونیکی کار کند و اطلاعات جدیدی جایگزین اطلاعات قبلی می‌شود.

امکان انتقال اجساد و قطعات هواپیما از طریق هلی کوپتر فراهم شد/کشف مسیر جدید برای صعود به ارتفاعات دنا

نماینده مردم دنا از کشف مسیر جدید برای صعود به ارتفاعات دنا خبر داد و گفت: مسیر جدید امکان رفت و برگشت با هلی کوپتر را دارد و تنها یک مسیر کوتاه پیاده‌روی خواهد شد بنابراین انتقال پیکرها و لاشه هواپیما از طریق هلی‌برن و هلی‌کوپتر وجود دارد.

از 9 نفری که بدون هماهنگی به ارتفاعات دنا صعود کردند خبری نیست

 مشاور رئیس امداد و نجات هلال احمر جمهوری اسلامی گفت: خبری از 9 نفر مردمی که بدون هماهنگی به ارتفاعات دنا صعود کردند در دست نیست.

«مسعود مثنوی» در منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: دیروز نیروهای امدادی از صعود 9 نفر(محیطبان و شکارچی) به محل سقوط پرواز تهران- یاسوج جلوگیری کردند اما این افراد به تذکرات ما توجه نکردند. این مساله را بصورت کتبی به مسئولان استان و فرماندار گزارش داده ایم.

وی اظهارکرد: نیروهای امدادی که به ارتفاعات 3100متری رفته اند اعلام کردند که رد پایی از این 9 نفر دیده اند اما بعید به نظر می رسد که بالاتر رفته باشند چراکه ارتفاع برف در ارتفاعات دنا زیاد است.

نماینده سازمان امداد و نجات هلال احمر جمهوری اسلامی در شهر سی سخت خاطرنشان کرد: ارتباط با این افراد قطع شده و تاکنون هیچ تماسی با نیروهای امدادی نداشته اند.

مثنوی تصریح کرد: تیم های پشتیبان که در حال ایجاد کمپ در ارتفاعات دنا هستند گفته شده که در منطقه به جستجوی این 9 نفر نیز بپردازند و اگر پیدا شدند به ما گزارش دهند.

وی در خصوص تیم های ارزیاب اعزامی به محل حادثه پرواز تهران – یاسوج در ارتفاعات دنا ادامه داد: طی سه مرحله تیم ها با بالگردها به منطقه اعزام شدند که در یک مرحله تا نزدیکی محل هواپیما رفتند اما بعلت بارش حدود 2 متری برف و وزش باد شدید نتوانستند فرود بیایند. میزان برف در محل حادثه طوری بود که تیم های اعزامی با چشم نتوانستند لاشه هواپیما را ببینند.

مشاور رئیس امداد و نجات هلال احمر جمهوری اسلامی عنوان کرد: تیم 6 نفره ارزیاب از نیروهای هیمالیا نورد، ارتش و کوهنوردی در ارتفاع 3100متری ارتفاعات دنا پیاده شدند و در حال حرکت به سمت لاشه هواپیما هستند که کار ارزیابی را انجام دهند.

مثنوی تاکید کرد: یک تیم پشتیبانی با امکانات و تجهیزات لازم نیز در حال اعزام به منطقه هستند که در ارتفاع 3100پیاده شوند و سپس بصورت پیاده به سمت کمپ شماره 2 در ارتفاع 3800متری مستقر شوند تا تیم ارزیاب اعزامی به محل لاشه هواپیما را پشتیبانی کنند.

وی بیان کرد: تا موقع مشخص شدن وضعیت و شرایط منطقه محل حادثه پرواز تهران- یاسوج هیچ گونه عملیاتی از طرف شمال منطقه صورت نمی گیرد تا اینکه تیم ارزیاب، تصاویر، جی پی اس و وضعیت منطقه و میزان برف را به پایین انتقال دهند و پس از برسری در صورتی که شرایط مساعد باشد برای جستجو و انتقال اجساد اقدام می کنیم.

مشاور رئیس امداد و نجات هلال احمر جمهوری اسلامی تصریح کرد: طبق پیش بینی ها احتمال دارد روز پنجشنبه و جمعه هوای ارتفاعات دنا مساعد باشد که در این صورت عملیات جستجو از جبهه جنوب و یا هر دو جبهه شمال و جنوب آغاز خواهد شد.

مثنوی اضافه کرد: امروز کمپ هایی در ارتفاعات دنا ایجاد خواهد شد و همچنین محل هایی برای فرود بالگردها تعیین می شود که در صورت عملیات برای جستجو کارها به خوبی پیش رود تا وقتی وضعیت جوی مساعد شد با اطلاعات کامل بتوانیم هلی برد نیرو انجام دهیم و با زنجیره انسانی برای انتقال اجساد اقدام کنیم.

پیدا شدن 7 امدادگرا در ارتفاعات دنا

مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر درباره آخرین وضعیت ۷ امدادگر محلی مفقود شده در ارتفاعات دنا، اظهار داشت: ۷ امدادگر محلی اعلام کرده بودند که ما خودمان به ارتفاعات دنا می‌رویم تا پیکرهای باقی مانده را پیدا کنیم.

وی افزود: این امدادگران در مسیر با چالش مواجه می‌شوند، اما هم اکنون طی تماسی که با ما داشتند، در حال برگشت هستند. صبح امروز شایعه‌ای شده بود، مبنی بر اینکه این افراد مفقود شده‌اند که درست نبود.

کمبود سوخت بالگردهای اعزامی به منطقه سقوط هواپیما تهران- یاسوج صحت ندارد

 مدیرعامل شرکت توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ مشکلی و کمبودی در تامین سوخت مورد نیاز بالگردهای اعزامی به منطقه سقوط هواپیما تهران - یاسوج وجود ندارد و هر گونه خبری مبنی بر کمبود سوخت بالگردها تکذیب می شود.

لطف الله مسعودی در منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: از ابتدای عملیات جست و جوی جانباختگان سانحه هوایی قرار بر تامین سوخت بالگرد ها توسط شرکت نفت و محل سوخت گیری در فرودگاه یاسوج زیر نظر فرمانداری بویراحمد بوده است.

وی اظهارکرد: بنا به اضطرار موقعیت خاص منطقه با دستور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در تماس تلفنی امروز دوشنبه  سوخت گیری بالگردها زیر نظر فرمانداری دنا در ورزشگاه سی سخت انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 80حلب سوخت "چی تی فور "برای بالگردها به سی سخت منتقل شده است. سوخت مورد نیاز بالگرد ها به هر میزان در استان تامین شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.

گفتی است که در برخی رسانه ها خبری منتشر شده مبنی بر ناهماهنگی در تامین سوخت موجب شده بالگرد هایی که نیروهای امداد و تکاوران را در ارتفاعات بالای سه هزار و 400 متری هلی برن کرده اند در فرودگاه یاسوج زمین گیر شوند.

کوهنوردان به صورت خودسر به ارتفاعات منطقه سقوط هواپیما نروند

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج گفت: گروه‌های کوهنورد و مردمی از عزیمت و صعود به ارتفاعات محل سقوط هواپیمای مسافربری اجتناب کنند تا گرفتار شرایط سخت منطقه و زمینه ساز حادثه تلخ دیگری نشوند.

مهرداد کرمی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به انتشار اخباری درباره گرفتار شدن برخی کوهنوردان در ارتفاعات منطقه دنا با تاکید بر اینکه این مسئله مربوط به قبل از بارندگی های دو روز اخیر بوده و البته در نهایت با زحمت فراوان نیروهای امدادگر ختم به خیر شده است، گفت: ورود به منطقه نزدیک به سقوط همواپیمای مسافربری از سوی افرادی غیر از نیروهای متولی جستجو و امداد، نیازمند اخذ مجوز از هلال احمر و ارتش است.

وی افزود: البته هیچ عقل سلیمی در حال حاضر با توجه به اوضاع جوی منطقه به حضور خودسر افراد غیر مسئول و نابلد در منطقه توصیه نمی‌کند.

کوهنوردان به صورت خودسر به ارتفاعات منطقه سقوط هواپیما نروند

مهرداد کرمی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به انتشار اخباری درباره گرفتار شدن برخی کوهنوردان در ارتفاعات منطقه دنا، با تاکید بر اینکه این مسئله مربوط به قبل از بارندگی‌های دو روز اخیر بوده و البته در نهایت با زحمت فراوان نیروهای امدادگر ختم به خیر شده است گفت: ورود به منطقه نزدیک به سقوط همواپیمای مسافربری از سوی افرادی غیر از نیروهای متولی جستجو و امداد، نیازمند اخذ مجوز از هلال احمر و ارتش است.
وی افزود: البته هیچ عقل سلیمی در حال حاضر با توجه به اوضاع جوی منطقه، حضور خودسر افراد غیرمسئول و نابلد در منطقه توصیه نمی‌کند.


انتقال اجساد برخی از جانباختگان سقوط هواپیما به ارتفاع پایین‌تر کوه

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر:
با توجه به شرایط بسیار نامساعد جوی، این تیم در حال پایین آمدن از قله و حرکت به سمت کمپ دوم هستند و امیدواریم تا بامداد فردا به کمپ شماره یک برسانند.
این تیم موفق به انتقال بقایای اجساد برخی جانباختگان به ارتفاع پایین‌تر شدند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir