صرف بودجه عمومی تهران برای مداحان، وقف و نذر
 عضو شورای شهر تهران، ری، تجریش گفت: اگر سازمان‌های مذهبی خواهان رفع تبعیض در دسترسی به منابع هستند، باید داوطلبانه از دریافت کمک‌های شهرداری خودداری کنند.

امتیازدهی به مداحان با وظایف مدیریت شهری مغایرت دارد

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، ری، تجریش در رابطه با کمک شهرداری به هیات‌های مذهبی بیان داشت: هر سازمان یک ماموریتی دارد. شهرداری نیز ماموریت واضح دارد که بر اساس آن باید امور و اداره شهر را برعهده داشته باشد و قرار نیست؛ سازمان‌های دیگر را اداره کند و اگر اموری بر عهده شهرداری قرار داده می‌شود، باید در چارچوب و راستای قوانین و وظایفی باشد که برای شهرداری تعریف شده است.

در مورد کمک به هر سازمان چه مذهبی و چه دیگر سازمان‌ها اگر در راستای کمک به رتق و فتق امور و اداره شهر باشد، می‌تواند بخشی از وظایف شهرداری را نیز شامل شود و از منابعی که به آن وظیفه اختصاص داده شده، استفاده شود. در رابطه با مساجد، حسینیه‌ها و مداحان؛ وقف، نذر و خیریه زیاد است. اینها یک رویکرد مردمی و عاشقانه است که مردم آن را با عشق انجام می‌دهند. اینکه از منابع عمومی بودجه‌ای را به کاری اختصاص دهیم که مردم خودشان آن را انجام می‌دهند به نظر مطلوب نیست.

اگر به مداحان امتیاز دادیم پس باید به خوانندگان، هنرپیشگان، نویسندگان، شعرا و معلمان هم بودجه‌ای اختصاص بدهیم؛ چون آنها هم کار صنفی انجام می‌دهند. بنابراین برخی امتیاز دهی‌ها مغایر با ماموریت شهرداری است اما در حال حاضر با توجه به اینکه رای به این کار داده شده است، باید به رای اکثریت احترام بگذاریم.

 این امتیاز دهی به هیات‌های مذهبی به خاطر برنامه پنج ساله دوم بود که این ردیف‌ها در آن پیش‌بینی شده بود و به نظر می‌آید بر مبنای رفتار پوپولیستی شهرداری سابق بوده باشد و شاید هم برای اهداف خاص و رسیدن به پاستور بوده که اصلا پسندیده نیست.

به نظر می‌رسد خودِ سازمان‌های مذهبی اکنون از دریافت این کمک‌ها اجتناب کنند؛ البته اگر که به دنبال منافع و عدالت اجتماعی هستند.

وی تاکید کرد که اگر سازمان‌های مذهبی خواهان رفع تبعیض در دسترسی به منابع هستند باید داوطلبانه از دریافت این کمک‌ها خودداری کنند تا بتوان امور شهر و به خصوص بدهکاری 52 هزار میلیاردی شهرداری را هر چه سریع‌تر سروسامان داد؛ چراکه اجحاف در حق مردم است اگر برای کمک به یکسری موسسات مذهبی، قرض دوباره‌ای ایجاد شود.

خداکرمی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی ردیف بودجه‌ای از دولت نیز دریافت می‌کند، گفت: واقعا پسندیده نیست که به عنوان مدیریت شهری بخواهیم امور شهر را معطل بگذاریم و بدهکاری‌ها را پرداخت نکنیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری در 12 سال گذشته مثل گوشت قربانی بوده است، گفت: بودجه شهر تهران متعلق به مردم تهران است، هر کمکی به هر جایی که همه مردم از آن نفع نبرند، مشکل اخلاقی دارد و پسندیده نیست و اگر همچنان شهرداری از منابع عمومی مردم به برخی موسسات مذهبی کمک می‌کند، باید عذرخواهی کنیم.

تلاش کردیم که ردیف‌ بودجه‌های غیرمعمول را حذف کنیم، اما به خاطر اینکه شهرداری به برنامه پنج ساله دوم پایبند بود با تعدیل‌هایی همچنان در سال 97 اجرا می‌شود و امیدواریم که سال 98 تمام ردیف های بودجه شهرداری در خدمت تمام شهروندان تهرانی باشد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir