صادرات عمدی مخدر گل به کشور از سوی کشورهای اروپایی
معاون مبارزه با موادمخدر گمرک گفت: کشورهای اروپایی بزرگترین صادرکننده مخدر گل به ایران هستند و با وجود اعتراض کشورمان، تاکنون اقدامی برای مقابله با آن انجام نداده اند.

 کشورهای اروپایی جلوی صادرات مخدر گل به ایران را نمی گیرند

پارسال 23 کیلو و 881 گرم ماده مخدر گل که بیشتر از کشورهای اروپایی وارد کشور می شد توسط ماموران گمرک کشف شد و در مقایسه با سال قبل از آن 18 درصد رشد داشت.

یکی از مهمترین ماموریت های گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان دروازه تجارت خارجی، مقابله با هرگونه قاچاق از جمله مواد مخدر است به طوری که پارسال موفق به کشف 148 تن و 800 کیلو گرم مواد مخدر شد و در طول یک سال گذشته رشد 438 درصدی را برای خود ثبت کرد.

بذرشاهدانه یا ماده مخدر گل یکی از کشفیات مهم گمرک است که به طور معمول در بسته های 5 تا 10 دانه ای اغلب از کشورهای اروپایی به ایران می آید و قاچاقچیان در اغلب موارد از روش پستی برای انتقال این بذر استفاده می کنند.

موج ارسال بذر این گیاه مخدر در قالب بسته پستی از خرداد 95 کلید خورد و در این سال 204 مورد کشفیات در این زمینه در گمرک به ثبت رسید؛ پارسال نیز بیش از 250 پرونده گمرک به قاچاق این نوع مواد مخدر اختصاص داشت.

«گل» یک نوع ماده مخدر فوق العاده خطرناک است که از روغن گیاه شاهدانه حشیش و از برگ درخت شاهدانه ماریجوانا به دست می آید.

البته متخصصان ژنتیک گیاهی، روی این گیاه کار ژنتیکی انجام داده اند و در نتیجه از گیاهی که ماده مخدر آن 6 درصد بود، گیاه جدیدی تولید کرده اند که ماده مخدر آن 25درصد است.

از این گیاه جدید در ایران با عنوان «گل» یاد می شود که به راحتی در داخل یک گلدان قابل کشت بوده و پس از رشد گیاه قابل استفاده است.

کشفیات متعدد از سوی ماموران گمرکات کشور در طول یک سال اخیر نشان می دهد، قاچاقچیان برای خنثی کردن رصد ماموران گمرک از راههای مختلفی برای انتقال مواد استفاده می کنند و به طور دایم در حال تغییر این روشها هستند.

جاسازی در بخش های غیرقابل دسترسی در کامیون، لباس و تشک همراه نوزاد، بسته های پستی، صنایع دستی، آجیل و خشکبار هیچکدام از تیررس ماموران گمرک و تجهیزات کنترلی این سازمان در امان نماندند.

بر اساس اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر، حدود 2 میلیون و 808 هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد و بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از 66 درصد مربوط به تریاک است.

بر این اساس در بین مصرف کنندگان مستمر، پس از تریاک، مصرف خانواده حشیش و گل با فراوانی 4.4 درصد رتبه دوم را دارد؛ اغلب مصرف کنندگان گل را مردان، افراد دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم و مجردها تشکیل می دهند.

همچنین بر اساس نتایج پیمایش ملی اعتیاد، 14.8 درصد از مصرف کنندگان مواد روانگردان گل دانشجو و 3.7 درصد آنان دانش آموز هستند.

در این پیوند «نعمت الله موم وندی» معاون مبارزه با مواد مخدر گمرک ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: ضرر و زیان ماده مخدر گل صدها برابر بیشتر از تریاک و هروئین است.

وی با اشاره به ارسال این مواد از کشورهای اروپایی گفت: از طریق وزارت خارجه مراتب اعتراض خود را اعلام کرده ایم اما تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده است.
سرپرست معاونت مبارزه با مواد مخدر گمرک گفت: در تلاش هستیم توان علمی کشور را در شناسایی مواد مخدر جدید افزایش دهیم.

موم وندی تیرماه سال گذشته در گفت و گو با ایرنا از اعتراض رسمی ایران از طریق وزارت امور خارجه به اتحادیه اروپا درباره صدور مخدر گل خبر داده بود؛ ایران اعتراض دارد که چرا این کشورها مرزهای خود را برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر کنترل نمی کنند.

معاون مبارزه با موادمخدر گمرک تاکید کرد: گمرک آمادگی دارد اطلاعات مورد نیاز دستگاه های مرتبط با قاچاق مواد مخدر را در این زمینه در اختیار آنها قرار دهد تا سرشاخه های اصلی و مقصد محموله ها مشخص شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir