زنان نسبت به فرد بی حجاب انزجار جوارحی نشان دهند
اگر زنان نسبت به فرد بدحجابی انزجار جوارحی نشان دهند، آن فرد پس از مشاهده این كه عموم مردم از رفتار او انزجار دارند، بی تردید تغییر رویه خواهد داد.

حمایت نكردن از مفسدان سیاسی و اقتصادی جهاد كبیر است

آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود با تفسیر سی امین جمله حكیمانه نهج البلاغه گفت: در این جمله از امیر مومنان(ع) در مورد ایمان سوال شده است و ایشان ایمان را «صبر، یقین، عدل و جهاد» توصیف كردند.

وی با اشاره به معنای جهاد از دیدگاه امام علی(ع) اظهار داشت: حضرت علی (ع) جهاد را «امر به معروف و نهی از منكر، صدق و راستی در معركه نبرد و كینه و دشمنی با فاسقان» توصیف كرده اند.

وی به امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرد و آن را غیر از تعلیم، ارشاد و تنبیه دانست و عنوان داشت: شخصی كه عالماً، عامداً و بدون عذر گناه می كند را باید امر به معروف كرد، زیرا بر اساس آیات قرآن كریم بعضی از مومنان بر دیگر مومنان ولایت دارند؛ حال اگر امر به معروف شونده به آمر به معروف اعتنا نكرد دو گناه مرتكب شده است؛ یكی این كه به تكلیف خود عمل نكرده و دیگری آن كه به امر ولی خود بی توجهی كرده است.

آیت الله جوادی آملی در ادامه با بیان این كه امر به معروف و نهی از منكر زیر مجموعه ولایت است، ابراز كرد: این ارزش دینی مراحلی دارد كه نخستین آن انزجار قلبی و دومین آن انزجار جوارحی است؛ بر این اساس اگر زنان نسبت به فرد بی حجاب یا بدحجابی انزجار جوارحی نشان دهند، بی تردید آن فرد پس از مشاهده این كه عموم مردم از رفتار او انزجار دارند، بی تردید تغییر رویه خواهد داد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در خاتمه با تاكید بر این كه حمایت نكردن از تبهكاران و رشوه گیران و مفسدان سیاسی و اقتصادی یكی از شعبه های جهاد كبیر است، عنوان كرد: اگر شخصی به همه مبانی ایمان عمل كند، خداوند او را در هر كجا كه نیاز به كمك داشت، یاری خواهد كرد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: rasanews.ir