دختر «مو بریده» آبادانی در وضعیت روحی نامطلوبی به سر می برد
به دنبال ماجرای کوتاه کردن موی دختر دبستانی توسط معاون پرورشی اش روزنامه شهروند با خواهر وی مصاحبه ای داشته که به شرح زیر است.

وضعیت روحی نامطلوب «دختر مو بریده» آبادانی

«نرگس» دانش‌آموز مقطع ششم است و در دبستان گلستان آبادان تحصیل می‌كند كه ماجرای كوتاه‌كردن مویش توسط معاون پرورشی مدرسه، این روزها به سرخط خبرها تبدیل شده. ماجرایی که به شکایت از معاون مدرسه و بازشدن پرونده قضائی کشیده شد. «مروارید» خواهر نرگس روند شکایت از معاون مدرسه را تشریح می‌کند.

وضعیت روحی نامطلوب «دختر مو بریده» آبادانی

شما چطور از ماجرا اطلاع پیدا كردید؟

از سركار كه رسیدم خانه متوجه شدم كسی در خانه نیست و پرس‌وجوها نشان از این داشت كه نرگس را برده‌اند دكتر. نرگس اسپری آسمش را در مدرسه جا گذاشته بود. بعد فهمیدم که چه اتفاقی در مدرسه برایش افتاده. روزی كه موهای نرگس را كوتاه كرده بودند، از شدت استرس نفسش‌ بالا نمی‌آمد و با موهایش در دست به خانه آمده بود. ما اصالتا كُرد هستیم و در فرهنگ ما اگر زنی اشتباهی مرتكب شود یا سنگسارش می‌كنند یا موهایش را كوتاه می‌كنند. همه ما از این ماجرا شوكه شده‌ایم.

مسئولان مدرسه براین مسأله تاكید داشتند كه قبل از این ماجرا در مورد كوتاهی مو به «نرگس» تذكر داده بودند.

نه نرگس و نه خانواده در این زمینه تذكری از مدرسه نگرفته بودند و اصلا این مسأله درست ندارد. اگر تذكری در این مورد داده می‌شد، بی‌شك بعد از این ماجرا ما هیچ‌گونه پیگیری نمی‌كردیم.

گفته می‌شود تنها دو سانت از موهای نرگس كوتاه شده.

موهای نرگس تا روی كمرش است و اینگونه نیست كه یكی، دو سانت از آن كوتاه شده باشد بلكه معاون پرورشی موهای نرگس را از نصفه قیچی کرده است.

واکنش مسئولان مدرسه چه بود؟

بعد از این ماجرا مسئولان مدرسه به منزل ما آمدند و اجازه نمی‌دادند در مورد این مسأله با جایی صحبت كنیم. بارها با مدیر آموزش‌وپرورش و رئیس کلانتری و... برای گرفتن رضایت به منزل ما مراجعه كردند، از آنجایی كه معاون پرورشی باردار است، مادرم كمی حساس شده و دلش به رحم آمد اما من اجازه نمی‌د‌هم رضایت بدهند، چون این خانم باید پاسخگوی كار اشتباهی كه كرده‌اند، باشند. من از آموزش‌وپرورش هم پرسیدم كه آیا اولیای مدرسه حق چنین كاری را دارند یا خیر؟ كه گفتند بخشنامه شده است موهای دانش‌آموز حتی اگر شپش داشته باشد، بدون اجازه اولیای دانش‌آموز، نمی‌توان آن را کوتاه کرد. تنها حقی كه اولیای مدرسه دارند این است كه اجازه ندهند دانش‌آموز به مدرسه نیاید.

شرایط روحی نرگس بعد از این ماجرا چطور است؟

نرگس از لحاظ روحی ضربه خورده است و علاقه‌ای ندارد به مدرسه برود. چهار‌سال پیش نرگس از یك ساختمان چهارطبقه سقوط کرد. از آن حادثه به بعد دچار استرس عصبی شده. بعد از آن ماجرا از شدت استرس موهای نرگس سكه‌ای می‌ریخت. دو‌سال طول درمان گرفتیم و برای درمان آن به شهرهای مختلف مراجعه كردیم. به تهران، اراك، شیراز و اصفهان رفتیم. برنامه‌های زیادی را اجرا كردیم تا از استرسش كاسته شود و موهایش شروع به رشد كند. بعد از این موضوع همه ما روی موهای نرگس حساس بودیم، چون در طول درمان نرگس خیلی اذیت شد و بچه‌ها او را كچل صدا می‌زدند و همیشه از این می‌ترسید كه موهایش رشد نكند. زمانی كه موهایش رشد كرد، موهایش را خیلی دوست داشت.

مسئولان آموزش‌وپرورش مدعی‌اند نامه‌ای از طرف پدر شما به آموزش‌وپرورش رسیده مبنی بر اینكه شكایتی در این مورد ندارد و از نظر آنها این پرونده مختومه است.

من از طرف پدر و مادرم برای تنظیم شكایت اقدام كرده‌ام و هیچ‌كدام از اعضای خانواده اقدامی در راستای مختومه‌شدن پرونده نداشته‌اند و نامه‌ای از طرف پدرم با این مضمون به آموزش‌وپرورش ارایه نشده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شهروند