ورود آجیل وایتکسی به بازار!
رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل شایعه استفاده از وایتکس رقیق شده در آجیل‌های کهنه و قدیمی برای فروش دوباره و عرضه به بازار را تکذیب کرد.

آجیل‌ وایتکسی هم داریم!؟

اخیرا مباحثی مبنی بر اینکه "فروشندگان آجیل و خشکبار به سبب آنکه محصول سال‌های گذشته روی دستشان باقی مانده و به دلیل خشک شدن قابل عرضه نیست، آن را با وایتکس رقیق شده و آب مخلوط می کنند تا پس از خشک شدن رطوبتی را به آجیل‌های کهنه خود برگردانند"، مطرح شده که مصطفی احمدی در این زمینه گفت: به شدت این موضوع را تکذیب می کنم، چرا که به هیچ وجه امکان آن از نظر فنی وجود ندارد و اگر آجیل و خشکباری که فرآوری شده باشد رطوبت داده شود، به طور کلی از بین می‌رود و اساسا امکان چنین کاری وجود ندارد.

آجیل و خشکبار خام و فرآوری نشده تا دو سال قابلیت نگهداری دارد اما اگر این محصولات فرآوری شود، حداکثر مدت نگهداری آن شش ماه خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل‌ تصریح کرد: هیچ یک از فروشندگان آجیل چنین کاری با محصول خود نمی‌کنند، چراکه اگر ذره‌ای امکان فروش آجیل و خشکبار کهنه سال قبل به وانت بارها و با یک سوم قیمت وجود داشته باشد، در صورت رطوبت دیدن هیچ کاری دیگر با آن نمی شود کرد و به ضایعات زباله تبدیل می شود.

به گفته احمدی، مردم نباید به چنین شایعاتی به راحتی توجه کنند و بر اساس آن تصمیم گیری کنند، چراکه نه تنها امکان انجام چنین کاری وجود ندارد بلکه طی دو سال گذشته بازار آجیل و خشکبار به حدی پر رونق و مشتری بوده است که هیچ محصولی از سال قبل باقی نمانده و هم اکنون هیچ موجودی از پارسال نداریم.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی، طی ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۳۰ هزار ۱۸۸ تن پسته به ارزش یک میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۴۴ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که نسبت به سال گذشته با کاهش  ۵.۲۶ درصد از نظر وزنی و ۷.۵۶ درصد از نظر ارزشی مواجه شده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir