تجاوزهای جنسی ارتباطی با شبکه های مجازی و ماهواره ندارد
رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران: موضوع تجاوز ارتباطی با شبکه های مجازی و ماهواره ای ندارد چراکه بسیاری از افراد تجاوزگر، اُمی (کم سواد) هستند.

نظر یک جامعه شناس درباره تجاوزهای جنسی در ایران

با انتشار خبر تجاوز به 41 دختر در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، مردم مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواستار محاکمه متجاوزان شدند.

چند هفته پیش نیز تجاوز به چند پسر در مدرسه ای در غرب تهران خبرساز شده بود و بازتاب گسترده ای در پی داشت. پیش از آن نیز اخبار متعددی درباره تجاوز به دختران یا بعضا پسران در ایران شنیده شده بود. علت گسترش این ناهنجاری در ایران چیست؟

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران می گوید: «تجاوز در همه جای دنیا از جمله ایران و حتی قبل از انقلاب اسلامی وجود داشته ولی مردم در ادوار گذشته از ترس آبروی خود حرفی نمی زدند.»

وی ادامه داد: «موضوعاتی همچون بیکاری، فقر، گرسنگی و مشکلات خانوادگی فشارهای سنگینی بر جامعه وارد می‌کند و افراد برای تخلیه این فشارها کنترل رفتار خود را از دست می دهند و از آزار و اذیت یک انسان دیگر تحت عنوان تجاوز لذت می‌برند.»

وی افزود: «این موضوع، ارتباطی با شبکه های مجازی و ماهواره ای ندارد چراکه بسیاری از افراد تجاوزگر، اُمی (کم سواد) هستند.»

اقلیما درباره چگونگی برخورد با این ناهنجاری گفت: «ما هیچ وقت با اقداماتی همچون اعدام، اخراج کردن یک مسئول، بستن یک مدرسه و ... نمی توانیم مشکلات را برطرف کنیم چون تجاوز، معلولی از علت هاست و هر اندازه آمار آن افزایش پیدا کند، آسیب های اجتماعی جامعه گسترده تر می شود.»

اقلیما با اشاره به اینکه محدودیت های افراد در جامعه، علتی بر تجاوز آنها نیست، افزود: «بسیاری از مردم می دانند که در همه جای دنیا با دادن مقداری پول می توانند نیاز جنسی خود را برطرف کنند، در نتیجه محدودیت باعث این معضل نیست.»

او خواستار رسیدگی قانون به این معضل فراگیر شد و گفت: «قانون باید این مشکلات را رسیدگی کند و اگر این رسیدگی‌ها صورت نگیرد باید دادگاه را به علت عدم انجام وظیفه بازخواست کرد. دولت با عدم بررسی و دادخواهی، مردم را به جایی می رساند که برای گرفتن حق خود به پا خیزند و خودشان، عدالت را در حق خود اجرا کنند.»

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: «تنها راه برطرف کردن این موضوع، حل علت ها و مشکلات موجود جامعه است که افراد را تحت الشعاع قرار می دهد.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: persiadigest.com