کودکانی که دیگر «همسر» نمی شوند
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: طرح «کودک همسری» که بر اساس آن سن ازدواج دختران و پسران افزایش می یابد و ازدواج زیر 13 سال نیز ممنوع می شود، بعد از تعطیلات یک هفته ای خانه ملت در دستور کار نمایندگان قرار می گیرد

ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال ممنوع می‌شود

«فاطمه ذوالقدر» عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: یکی از معضلات موجود ازدواج دختران و پسران در سن پایین است، فرزندانی که هنوز در سنین کودکی هستند ولی مجبور به ازدواج می شوند.

بر اساس طرحی که فراکسیون زنان مجلس تهیه کرده است، سن ازدواج پسران 18 سال و دختران 16 سال تعیین می شود و ازدواج بین 13 تا 15 سال تنها با شرایطی همچون اذن پدر و مصلحت دادگاه امکان پذیر خواهد بود.

عضو فراکسیون زنان مجلس دهم تاکید کرد: امروز جمعی از کودکان در سنین 9 تا 13 سال از سوی خانواده های خود مجبور به ازدواج می شوند که مشکلات زیادی برای آنان ایجاد می کند.

هم اکنون ازدواج از سن 9 سال در کشور انجام می شود که ما تلاش داریم با این طرح جلوی این کار را بگیریم.

کاهش سن ازدواج معضلات زیاد اجتماعی را ایجاد کرده که ما اثر آن را در جامعه و افراد مشاهده می کنیم، این معضل باعث محرومیت این کودکان از تحصیل و مشکلات جسمی و روحی زیادی برای آنان شده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس افزود: در مورد این طرح جلسات متعدد کارشناسی با مرکز تحقیقات قم، مرکز سلامت و روان و مرکز پژوهش های مجلس، حقوقدانان و فعالان حقوقی برگزار شده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir