روی آوردن مردم به خرید میوه‌های درجه ۲ و ۳
رئیس اتحادیه میوه و تره بار یزد از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بازار میوه به علت تغییرات آب و هوایی و صادرات خبر داد

روی آوردن مردم به خرید میوه‌های درجه ۲ و ۳

حسین مشرف با اشاره به تأثیر وضعیت آب و هوا و بارندگی‌های این چند روزه بر بازار میوه و تره بار، اظهار کرد: شهرهای جنوبی که از تأمین کنندگان میوه یزد به حساب می‌آیند، اخیراً درگیر بارش‌های باران شده‌اند از این رو ورود میوه به یزد کمتر شده از طرفی صادرات نیز بر گرانی بازار میوه تأثیر گذاشته است.

وی در این رابطه از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی برخی از اقلام میوه یزد خبر داد و گفت: این تغییر قیمت تا پایان هفته ثابت است به شرط آن که بارندگی‌ها خاتمه یابد و قیمت‌ها کاهش یابد.

این مسئول، کاهش قدرت خرید مردم را عامل افزایش میوه‌های درجه دوم و سوم در بازار میوه یزد عنوان کرد و گفت: به میزان کافی میوه درجه یک موجود و در بازار توزیع می‌شود اما افزایش قیمت‌ها توان خرید مردم را پایین آروده و مغازه ‎ داران نیز کمتر به خرید اقلام درجه یک در بازار آزاد میوه تمایل دارند.

وی در این ارتباط افزایش قیمت گوجه را از ۳۵۰۰ به ۴,۵۰۰ تومان را متأثر از شرایط آب و هوایی دانست و افزود: این شرایط بر قیمت صیفی‏‬ جاتی چون کاهو و کلم و انواع سبزیجات نیز تأثیر گذاشته است.

این مسئول از افزایش قیمت مرکبات نیز خبر داد و گفت: پرتقال تامسون شمال از ۲۵۰۰ به ۳۰۰۰ و ۴۵۰۰ تومان، پرتقال معمولی از ۲۵۰۰ به ۳۰۰۰ تومان، پرتقال واشنگتنی از ۵۵۰۰ به ۶,۰۰۰ تومان و نارنگی بندر از ۶۵۰۰ به ۷,۰۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده و نارنگی پیوندی نیز به قیمت ۶,۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته که صادرات عامل این گرانی به ویژه برای میوه تامسون شمال بوده است.

وی، قیمت کیوی را از ۳۰۰۰ تا ۸,۵۰۰ تومان متناسب با نوع و کیفیت آن عنوان کرد و گفت: سیب درختی نیز به دلیل کمبود همچنان گران است و از ۴۰۰۰ تا ۹,۵۰۰ تومان در بازار میوه عرضه می‌شود.

مشرف در مورد اقلام صیفی در بازار یزد نیز تصریح کرد: بادمجان هر چند کم و گران شده بود اما اکنون انواع معمولی آن از ۲۳۰۰ تا ۱,۵۰۰ تومان و گلخانه‌ای بیرونی آن از ۳۰۰۰ تا ۴,۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که این قیمت‌ها متأثر از تغییرات هوا افزایش یافته و پس از پایان این شرایط تعدیل می‌شود.

وی افزود: سیب زمینی نو جیرفتی از ۲۰۰۰ به ۲,۳۰۰ تومان و انواع کهنه از ۱۲۰۰ به ۲,۰۰۰ تومان افزایش داشته، پیاز نیز که در ایام گذشته با افزایش قیمت و کمبود روبرو شده بود، در حال حاضر در میادین انواع زرد ۳۰۰۰، انواع سفید ۳۵۰۰ و انواع قدیمی و کهنه ۲,۷۰۰ تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‏‬ بار یزد از گران شدن سبزیجات به ویژه انواع خوردنی آن خبر داد و گفت: سبزیجات خوردنی ۴۰۰۰ تا ۴,۵۰۰ تومان و خورشتی ۲,۳۰۰ تومان عرضه می‌شود که در این میان، سبزی تره از ۶۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ تومان به علت کمبود عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی نرخ آماده نیز تغییری نکرده و همچنان سبزی خوردن ۱۴,۰۰۰ تومان و نوع خورشتی ۸,۰۰۰ تومان عرضه می‌شود اما به دنبال گلایه فروشندگان این صنف، احتمال افزایش قیمت سبزی خورشتی آماده در نظر گرفته شده که هنوز ابلاغ و اعمال نشده است.

وی با اشاره به قانونی بودن تفکیک انواع میوه و صیفی ‎ جات عمده و فروش بر حسب قیمت‌ها، اظهار کرد: به دلیل این که یک فروشنده با عرضه انواع میوه و صیفی‬ ‏جات به صورت مخلوط نمی‌تواند خرید مشتری را کنترل کند، فروش انواع میوه ریز و درشت کاملاً قانونی است اما قیمت‌های در نظر گرفته شده از نرخ مصوب آن نباید بالاتر باشد.

این مسئول در مورد نظارت بر بازار میوه نیز تصریح کرد: در حال حاضر نظارت ۷۰ درصدی بر این بازار وجود دارد ولی بیشتر از آن مقدور نیست اما تمام مغازه‌ها مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir