هجوم پروانه‌ها؛ این بار به شهر کویری مرکز ایران
مدیر کل حفظ نباتات جهادکشاورزی استان یزد با تاکید بر اینکه آنچه برخی شهروندان یزدی به صورت جمعیتی از حشرات در حال پرواز مشاهده می‌کنند از گونه‌ی پروانه‌های مرتعی هستند، گفت: جمعیت مشاهده شده ملخ‌های مهاجر نیستند

هجوم پروانه‌ها؛ این بار به شهر کویری مرکز ایران

مرتضی فتاحی اردکانی به دنبال ابراز نگرانی برخی از شهروندان یزدی در مورد مشاهده جمعیت‌هایی از حشرات پرنده در سطح شهر یزدضمن اعلام مطلب فوق، افزود: جمعیت این حشرات کامل که بیشتر در عرصه منابع طبیعی و مراتع زاد و ولد و فعالیت می‌کنند، به علت مساعد بودن شرایط افزایش یافته و به حریم شهر مهاجرت کرده‌اند.

وی با بیان این که حشرات مذکور هیچ نوع خطری برای انسان‌ها و گیاهان ندارند، تصریح کرد: این پروانه‌های قهوه‌ای‌رنگ، مردم و گیاهان را تهدید نمی‌کنند و به نوعی تأمین‌کننده زنجیره غذایی پرندگان به ویژه گنجشک‌ها و پرندگان مهاجر هستند.

این مسئول در ادامه وضعیت استان یزد را در مقابله با هجوم ملخ‌های مهاجر، وضعیتی سبز اعلام کرد و گفت: این ملخ‌ها بیشتر تحت تأثیر جبهه‌های باد جابه‌جا می‌شوند و غیر پیش‌بینی بودن مهاجرت آن‌ها به دنبال تغییر وضعیت آب و هوا، منجر شده تا همیشه در حالت آماده‌باش باشیم.

فتاحی بر نحوه مقابله و دفاع دیگر استان‌ها در برابر حمله ملخ‌ها، تاکید و خاطرنشان کرد: اگر شهرهایی که با حمله این آفت روبرو هستند، بتوانند به درستی با جمعیت آن‌ها مقابله کنند، این جمعیت به حدنصاب مهاجرت برای ادامه حرکت خود نخواهد رسید و استان‌هایی همچون یزد را تهدید نخواهد کرد.

مدیر کل حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان از آماده‌باش کامل این ارگان در مقابله با خطر احتمالی هجوم ملخ‌های مهاجر خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه دیده‌بان‌ها همچنان در مراتع و سایر بخش‌های استان در حالت آماده‌باش هستند و تاکنون نیز خبری مبنی بر هجوم ملخ‌های مهاجر دریافت نشده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir