سردار اشتری: دستی که قمه می‌ کشد، باید قلم شود
فرمانده نیروی انتظامی بر ضرورت تجدید نظر در قوانین راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و گفت: در حوزه راهنمایی و رانندگی نیازمند قوانینی هستیم که دارای بازدارندگی باشد

صحبت های سردار حسین اشتری

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی درباره آخرین اقدامات انجام شده از سوی پلیس برای راهپیمایی اربعین امسال گفت: در حال حاضر سه مرز چذابه، شلمچه و مهران آماده خدمت رسانی به زائران است و زیرساخت ها آماده شده و همکاران من در مرزها حضور دارند.

وی با بیان اینکه بیش از 30هزار نفر از ماموران پلیس در مرزهای سه گانه مستقر شده‌اند، گفت: البته در مرز خسروی هم همکاران ما حضور دارند اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد، طرف عراقی این مرز را تعطیل کرد و فعلا تردد نداریم اما احتمال بازگشایی مرز خسروی وجود دارد و بسته به شرایط طرف عراقی، ما آمادگی بازگشایی این مرز را هم داریم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه تردد در مرزها خیلی خوب انجام می شود، گفت: در حال حاضر حدود 260 گیت تردد در مرزهای زمینی داریم که در مقایسه با پارسال حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

اشتری ادامه داد: پلیس راه در مسیرهای تردد زائران حضور فعالی دارد و در پایانه ها نیز عوامل پلیس مهاجرت و گذرنامه و مرزبانی و ... در آماده باش هستند.

صدور گذرنامه نسبت به پارسال بیش از 100 درصد افزایش داشته

فرمانده ناجا از سفر بیش از یک میلیون و 100 هزارنفر به سمت عتبات از ابتدای ماه محرم تا امروز خبر داد و گفت: این افراد از مرز خارج شده اند که تعدادشان به نسبت سال گذشته حدود 80 درصد افزایش را نشان می دهد. البته یکسری از این افراد به کشور بازگشته اند.

به گفته وی صدور گذرنامه نسبت به پارسال بیش از 100 درصد افزایش داشته و عوامل پلیس در دفاتر پلیس بعلاوه 10 و پلیس مهاجرت و گذرنامه مشغول خدمت رسانی 24 ساعته به شهروندان هستند.

فرمانده ناجا در مورد زمان صدور برگ تردد اربعین نیز گفت: زمان صدور این برگه ها کمتر از گذرنامه هست، اما برای درخواست آن باید به دفاتر پلیس بعلاوه 10 مراجعه کرده و همان مدارک را ارائه کرده و روند دریافت گذرنامه را طی کرد. فرد پس از تقاضای گذرنامه برگه تردد موقت دریافت می کند که طبق توافق صورت گرفته زائران می‌توانند با این برگه تردد موقت از کشور خارج شوند.

وی ادامه داد: این افراد پس از حضور در کشور عراق با برگ تردد موقت و بازگشت از کشور، گذرنامه خود را از طریق پست در آدرسشان دریافت خواهند کرد.

فرمانده نیروهای انتظامی در مورد وضعیت پارکینگ ها در سه پایانه مرزی هم گفت: امسال ظرفیت پارکینگ ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده و زیرساخت ها نیز کامل تر از گذشته شده است. البته این وضعیت به تعداد خودروهایی که به سمت مرز می‌آیند بستگی دارد.

اشتری در بخش دیگری از سخنانش هفته نیروی انتظامی را فرصتی برای ارائه خدمات به مردم اعلام کرد و گفت: ناجا در اقصی نقاط کشور با ماموریت هایی متنوع در حال فعالیت است. از شهر گرفته تا روستا و از مرز گرفته تا مرکز کشور پلیس حضور دارد و وظیفه همکاران ما حفظ آرامش و نظم مردم است.

کمبود 100هزار خانه برای پرسنل ناجا

اشتری در مورد معیشت پرسنل ناجا هم گفت: در این مورد طی این چندسال تمام سعی و تلاشمان حل بخشی از مشکلات بود و واقعا عقب افتادگی زیادی داریم. البته در این چندساله هم اقدامات خوبی صورت گرفته اما نتوانستیم خدمات و امکاناتی که باید را در خدمت همکارانمان قرار دهیم. یکی از مشکلات ما مساله مسکن است.

بیش از 100 هزار منزل چه منازل سازمانی و چه منازل ملکی و واگذاری، کم داریم و پیش بینی ما این است که بتوانیم این ها را با قرارگاه جهادی تامین مسکن در ناجا تامین کنیم. امیدواریم بتوانیم اقداماتمان را در بحث مسکن انجام دهیم. در مورد حقوق همکاران هم با دستگاه های مربوطه گفت وگو کردیم اما متاسفانه علیرغم افزایش هایی که انجام شده اما تا یک حد منطقی فاصله دارد.

نیازمند هوشمند سازی پلیس هستیم

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای پیشگیری از جرم این است که نگذاریم جرمی رخ دهد و برای تحقق این مهم نیز نیازمند هوشمند سازی پلیس هستیم. به عنوان مثال سال گذشته تعداد دوربین های ما در جاده ها و داخل شهرها حدو ا دوبرابر شد. همین دوربین ها توانستند کار ما را راحت تر کند و با پایش تصویری بتوانیم کمک و از وقوع بسیاری از تصادفات پیشگیری کنیم.

فرمانده ناجا در تشریح دیگر اقدامات انجام شده برای هوشمندی پلیس فت: چهارهزار تبلت به همکارانمان دادیم. یک کار خوبی در ناجا صورت گرفته که از یکی دو ماه پیش آغاز شده و به مرور در حال تکمیل است که بر اساس آن مامور ما می تواند با استقاده از نرم افزار به بانک های اطلاعاتی پلیس و دسترسی پیدا کرده و سوابق فرد یا خودریش را استعلام کند.

به گغته اشتری، به زودی حدود هشت هزار تبلت دیگر هم در اختیار دیگر ماموران پلیس قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه طبق هدف گذاری ها تا پایان سال 1400 باید هوشمندسازی در پلیس به یک نقطه قابل قبول برسد، گفت: ما الان آن مقدار نیرویی که باید داشته باشیم را نداریم. متوسط جهانی 5 تا 8 پلیس به ازای هر 10 هزار نقر است، اما برای ما کمتر از سه نفر است.

بیش از 90 درصد تجهیزات پلیس تولید داخل است/ در منطقه رتبه اول را داریم

فرمانده ناجا با بیان اینکه بیش از 90 درصد تجهیزات ما بومی و تولید داخل است، گفت: پلیس امروز مجهز به تجهیزات روز است و البته خلاهایی هم داریم. پلیس خیلی نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت کرده و گام های خوبی را برداشته و در این چند ساله هم شتاب بیشتری گرفته است.

وی با بیان اینکه پلیس ایران جزو کشورهای پیشرفته و مقتدر است، گفت: ما در منطقه رتبه اول را داریم و با دیگر کشورهای پیشرفته جهانی نیز قدرت رقابت داریم.

پلیس در کنار مردم است

اشتری با اشاره به ماجرای سیل در فروردین ماه امسال گفت: در سیل، ما جزو ارگان هایی بودیم که زودتر از دیگر دستگاه ها به امدادرسانی مردم رفتیم، چرا که با توجه به ایام نوروز در آماده باش کامل بودیم. در پلدختر مردم می گفتند که پلیس آمد و ما را از خواب بیدار کرد و آژیر زد و بوق زد و حتی تیراندازی کرد تا مردم از خانه های خود خارج شوند و در سیل گرفتار نشوند.

وی با بیان اینکه پلیس در کنار مردم است، اظهار کرد: جایی نیست که اتفاقی رخ دهد و پلیس در کنار مردم نباشد. ما تاکید کردیم که اگر اتفاقی رخ داد، اول فرمانده هان ما در محل حضور داشته باشند و موضوع را پیگیری کنند.

وی در مورد نحوه مواجهه ماموران پلیس با مردم گفت: قبول دارم که خلاهایی وجود دارد که باید برطرف کنیم. ما با تزریق نیروی بیشتر، امکانات بیشتر و فرهنگسازی بیشتر می توانیم این خلاها را پر کنیم. امروز از صبح تا شب و شب تا صبح همکاران ما در کلانتری ها فعال هستند و ممکن است آن روز با حوادث مختلفی مواجه شده باشند و اگر فردی به آنها مراجعه کرد، نتواند به درستی جواب بدهد که ما تاکید کردیم که بهترین رفتار با این افراد صورت بگبرد.

برقراری 750 هزار تماس در 6 ماهه امسال با 197

فرمانده ناجا با بیان اینکه ما در بحث خوشایندسازی کلانتری ها و پاسگاه ها گام های خوبی برداشتیم و طرح مکنا هنوز هم دنبال می شود. گفت: برابر نطرسنجی های اجنما شده، جایگاه ناجا از نظر محبوبیت در بین مردم ما از رتبه هشتم به رتبه دوم رسید.

اشتری در مورد انتشار برخی تصاویر از بی احترامی به پلیس در فضای مجازی نیز تصریح کرد: بخشی از حرکاتی که در فضای مجازی صورت می گیرد، منشا خارجی داشته و حساب شده است. دشمنان متوجه شده اند که پلیس، پلیس مدنظر مردم و پلیس هوشمندی است که به گفته کارشناسان در عرصه های مختلف وظیفه اش را خوب انجام داده و البته معنایش این نیست که هیچ اشتباهی نداشته باشیم، اما مسیر مسیر درستی بوده است. به همین دلیل هم دشمنان می خواهند جایگاه پلیس را خدشه دار کنند.

فرمانده ناجا افزود: یک بخشی هم داخلی است و متاسفانه فضای مجازی هم دامن زده است به این موارد. در حالی که اصطکاک بین پلیس و مردم در سال های اخیر هرسال کمتر شده است والان ما کمترین اصطکاک را داریم، اما در فضای مجازی این تصاویر چنان چند برابر نشان داده می شود که مخاطب فکر می کند الان چه اتفاقی افتاده است.

ما پلیس آمریکا و کشورهای دیگر نیستیم

وی با بیان اینکه ما پلیس آمریکا و کشورهای دیگر نیستیم، گفت: مخاطبان ما، مردمی هستند که ولی نعمت ما هستند. در عین حال با قانون شکنان با شدت برخورد می کنیم. کسی که با یک سلاح به بانکی حمله کرده و مردم را می ترسد و کسی را به قتل می رساند و محارب است را یا باید بگیرید یا باید بکشید. دستی که به سمت مردم قمه می کشد، باید قلم شود.

اشتری در مورد اینکه آیا جایی هست که پلیس هم جرات نکند، در آنجا تردد کند، گفت: همچین موردی نداریم که جرات نکنند. ممکن است مناطقی باشد که شرور داشته باشند، اما اینکه ماموران ما جرات نکنند قبلا نبوده و الان هم نیست و اگر شهروندان همچین اداعا دارند، لازم است آدرس آن محل را به پلیس گزارش دهند.

وی افزود: امنیت برای همه است و هرکسی که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کند و قانون را قبول دارد، تحت حمایت پلیس است چرا که معیار برای ما قانون است.

رییس پلیس کشور با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما بحث جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی است، گفت: این حوادث واقعا ضربه بزرگی به کشور است. متاسفانه گرچه عامل انسانی در وقوع تصادفات هم درصد بالایی دارد اما بسیاری از جاده های ما استاندارد نیست و چندهزار نقطه حادثه ساز داریم. خودرو هم بسیار مهم است. خودروسازان ما باید به ایمن سازی خودروهایشان دقت کنند.

با شرکت های خودروساز تعارف نداریم

وی ادامه داد: در همین راستا ما اعلام کردیم که اگر پراید با این جنبه ایمنی که دارد تولید شود، حتما ممانعت خواهیم کرد و اعلام هم کردیم که شماره گذاری نمی شود مگر اینکه بتواند استانداردها را دریافت کند.

اشتری تصریح کرد: با شرکت های خودروساز تعارف نداریم، جان مردم از هرچیزی برای ما مهم تر است.

وی درمورد افزایش نرخ حوادث رانندگی نیز گفت: افزایش جرائم در کاهش تخلفات رانندگی تاثیرگذار است. ما گفتیم اگر تخلفات افرادی افزایش پیدا کرد و این فرد با جریمه تنبیه نشد، خودرویش توقیف شود و برود به پارکینگ. دیگر به جریمه اکتفا نمی کنیم.

اشتری گفت: باید در قوانین راهنمایی و رانندگی تجدید نظر کنیم. قوانین باید بازدارندگی داشته باشد. ما مواردمان را به مجلس هم گفتیم.

وی در پایان در مورد کشفیات مواد مخدر در کشور نیز گفت: در شش ماهه نخست امسال 415 تن موادمخدر کشف و ضبط کرده است. سال گذشته این رقم 875 تن بود که 850 تن آن را ناجا کشف کرده بود.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : isna.ir