نفوذ آنفلوآنزا در شمال؛ موج دوم هم می‌ آید
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه این موج از بیماری آنفلوآنزا از دو هفته دیگر فروکش می‌کند، گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر تامین داروهای آنفلوآنزا نداریم

استان‌های رکورددار در شیوع آنفلوآنزا

دکتر علیرضا رییسی با اشاره به آخرین وضعیت بروز و درمان بیماری آنفلوآنزا در کشور:

* امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد؛ یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد. همچنین امسال ویروس H۱N۱ که شدت بیماری آن مقداری بیشتر است، سهم بیشتری را در شیوع آنفلوانزا به خود اختصاص داده است.

* (با بیان اینکه طی یک هفته اخیر یعنی از دوم تا هشتم آذر ماه ۲۷۳ نفر به دلیل آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و متاسفانه ۱۹ نفر هم فوت کرده‌اند): البته همه مبتلایانی که فوت کردند و یا در بیمارستان بستری شده‌اند، دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری مزمن تنفسی و بیماری‌های قلبی بوده‌اند.

* (با تاکید بر اینکه داروهای آنفلوآنزا نیز تامین و در بیمارستان‌ها توزیع شده‌اند و مشکلی از بابت دارو نداریم): افراد مبتلا از دست دادن، روبوسی کردن و حضور در جمع بپرهیزند. همچنین شست‌وشوی مداوم دست‌ها یکی از اقدامات موثری است که توصیه می‌کنیم.

* (در پاسخ به اینکه در کدام استان‌های کشور بیشترین بروز و شیوع آنفلوآنزا وجود دارد): استان‌های گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و اهواز استان‌هایی هستند که بیشترین بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزا در آن‌ها گزارش شده است. در عین حال باید توجه کرد که این موج آنفلوآنزا تا حدود دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت و شاید طی این مدت شدیدتر هم شود، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

آنفلوآنزا جان ۳ کردستانی را گرفت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فوت 3 نفر در کردستان بر اثر مبتلا به بیماری آنفلوآنزا خبر داد.

ابراهیم قادری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون از 131 نفر بیمار مشکوک به آنفلوانزا در سطح استان کردستان نمونه گیری شده است که از این تعداد 34 مورد مثبت بوده است.

آنفلوآنزا ۳۲ نفر را در ساوه و زرندیه بستری کرد

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: از زمان شیوع بیماری آنفلوانزا تاکنون ۳۲ نفر مبتلا به این بیماری در مراکز درمانی ساوه و زرندیه بستری و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

هشدار درباره موج دوم آنفلوآنزا

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با بیان اینکه به طور کلی آنفلوآنزا سه موج دارد:

* زمان بروز موج‌های آنفلوآنزا غیرقابل پیش‌بینی است و هر چه هوا سردتر شود و بروز موارد بیماری شدیدتر شود، ‌شدت امواج بیماری هم افزایش می‌یابد. امسال موج اول آنفلوآنزا تقریبا یک ماه زودتر از موعد معمول و مورد انتظار آغاز شد و از آنجایی که آنفلوآنزای H۱N۱ بیشترین موارد را به خود اختصاص داد، شاهد علائم بالینی سخت و شدید بودیم.

* حال هر چه در جامعه بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنیم مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها، تزریق واکسن در افراد در معرض خطر، پرهیز از دست دادن و روبوسی، جدا بودن از جمع در صورت ابتلا به بیماری و... اصلا ممکن است موج دوم اتفاق نیفتاد، اما اگر این موارد رعایت نشوند، موج دوم بیماری آنفلوآنزا با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. البته با سرما و سردتر شدن هوا هم این اتفاق می‌افتد.

بروز امواج بیماری آنفلوآنزا حداکثر تا بهار طول می‌کشد و در حال حاضر در موج اول بیماری هستیم.

آنفلوآنزا به شدت مسری است

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به گروه‌های در معرض خطر بروز آنفلوآنزا و تمهیدات پیش بینی شده برای کنترل بیماری در کشور، گفت: ویروس آنفلوآنزا شدیدا مسری است و از راه تنفس انتقال می‌یابد. بر همین اساس پایه اصلی کنترل این بیماری رعایت نکات بهداشتی است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir