ماجرای تحریک دانش‌ آموزان به مصرف مواد مخدر
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به تحریک دانش‌آموزان به مصرف مواد مخدر با حربه «کاهش استرس و موفقیت در آزمون» هشدار داد

هشدار نسبت به تحریک دانش‌ آموزان به مصرف مواد مخدر

«امیرعباس لطفی» درباره مصرف مواد مخدر در میان دانش‌آموزان و اجرای طرح یاری‌گیران زندگی و اقدامات آنها برای پیشگیری از اعتیاد در میان دانش‌آموزان و دانشجویان توضیح داد: اجرای طرح یاری‌گران زندگی بر اساس موافقت‌نامه‌ای که میان دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش منعقد شد، در مدارس سراسر کشور آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه محیط‌های پیرامونی آموزشی ما باید مورد حمایت نیروی انتظامی و پلیس موارد مخدر قرار بگیرند، افزود: «یاری‌گران زندگی» یک طرح بسیار گسترده است به همین دلیل ما برای اجرای آن به همکاری با سازمان‌های بیشتری احتیاج داریم. همچنین تلاش کردیم از ظرفیت موجود در میان ورزشکاران، هنرمندان وحتی اصحاب رسانه استفاده کنیم تا تاثیرپذیری این طرح بیشتر شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که این طرح دقیقا از چه زمانی شروع شده و نسبت به موفقیت آن برای پیشگیری از اعتیاد در میان دانش‌آموزان و دانشجویان چقدر خوشبین هستید؟ گفت: آغاز این طرح با اعلام سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در چند ماه گذشته بوده،اما این بدان معنی نیست که ما پیش از اینها به حوزه پیشگیری بی‌توجه بوده‌ایم، بلکه نشان دهنده این است که با شروع طرح یاریگیران زندگی سعی داریم، طرح را وارد مرحله جدیدی کنیم و از همکاری و توجه بیشتری برخوردار شویم.

لطفی در ادامه اضافه کرد: ما برای اجرای طرح یاری‌گران زندگی در مدارس جلسات متعددی با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش داشته‌ایم و امیدواریم این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش به خوبی اجرا شود.

وی درباره طرح خود مراقبتی در مدارس گفت: این طرح به نوعی زیرمجموعه پیشگیری اولیه است که با آگاهی‌سازی که صورت می‌گیرد، خودشان از پیش آمدن رفتارهای پرخطر و ارتباط با افراد یا گروه‌هایی که رفتارهای پرخطر دارند آگاه خواهند شد و از نزدیکی به آنها پیشگیری خواهند کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نقش معلمان در اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در میان دانش‌آموزان عنوان کرد: ما در دوره‌های مختلفی که با حمایت سازمان ملل متحد در مدارس برگزار می‌شود، یک سری معلم و مربی که از سوی آموزش و پرورش انتخاب شده‌اند، را تحت آموزش قرار می‌دهیم. در واقع نقطه تماس ما با دانش آموزان در معرض خطر همین معلمان و مربیان هستند که وضعیت دانش‌آموزان را به ما گزارش می‌دهند.

لطفی در خصوص اجرای طرح یاری‌گران زندگی در دانشگاه‌ها گفت: ‌در دانشگاه‌ها نیز این طرح با راه‌اندازی مراکز آموزشی در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد اجرا خواهد شد.

وی با ارزیابی بحران استفاده مواد مخدر در میان دانش آموزان و دانشجویان گفت: طبق شناسایی و تحقیقات که ما انجام داده‌ایم و فرآیندی که طی چند سال گذشته طی شده، مشخص شد، جمعیت دانش‌آموزی ما به نوعی مورد ترغیب و تشویق قرار می‌گرفته تا با استفاده از برخی مواد بتوانند فراگیری خود را بالا ببرند یا استرس‌شان را کاهش دهند.

لطفی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر پاکسازی محیط‌های پیرامون مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها است. برخی افراد با این محرک برای برقراری تماس با دانش‌آموزان جلو می‌آمدند که اگر شما این مواد را مصرف کنید، موفقیت‌تان در آزمون‌ها بیشتر و استرستان کمتر می‌شود، این حربه آغاز فرایند آلودگی در دانش‌آموزان و دانشجویان بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان اظهار داشت: وقتی سطح آگاهی فرد بالا برود و بتوانند به خودمراقبتی برسند، به طور طبیعی از درگیرشدن در موضوع اعتیاد و سوء مصرف جلوگیری می‌کنند. موضوع دیگر حوزه دانشگاهی است، ما در این حوزه از دانشجویان انتظار آگاهی و خودمراقبتی بیشتری داریم، زیرا افرادی که از شان دانشجویی برخورداند یا به دنبال دانش هستند باید از این آسیب مبرا باشند.