جزئیات طرح نمایندگان برای تعطیلی یک‌ ماهه کشور
جمعی از نمایندگان اصلاح‌ طلب مجلس شورای اسلامی با طرحی سه‌ فوریتی وارد میدان شده‌اند تا از شیوع هر چه بیشتر كرونا در ایران و جان‌باختن تعداد بیشتری از ایرانیان در شرایطی جلوگیری كنند

جزئیات طرح نمایندگان برای تعطیلی یک‌ ماهه کشور برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر كرونا در ایران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرح سه‌فوریتی خود كه اولین‌بار زمزمه‌هایش پنجم فروردین‌ماه و در نامه عبدالكریم حسین‌زاده، نایب‌رییس فراكسیون امید و رییس فراكسیون حقوق شهروندی پارلمان به علی لاریجانی مطرح شد، با استناد به اصل 79 قانون اساسی خواستار تعطیلی یك‌ماهه «كلیه مراكز دولتی، عمومی و خصوصی» از زمان تصویب این قانون شده‌اند. این اصل علاوه بر تاكید بر ممنوعیت اعلام «حكومت نظامی»، به دولت این اختیار را داده كه در شرایط «اضطراری» و بعد از كسب «اجازه مجلس» نسبت به وضع قوانین موقتی برای منع آمد و شد اقدام كند. از این رو به نظر می‌رسد خواسته نمایندگان قرنطینه سراسری با استفاده از تعطیلی كلیه مراكز دولتی، عمومی و خصوصی است، قرنطینه‌ای كه از قرار معلوم حساسیت‌هایی نسبت به نام آن در ایران ایجاد شده است!

این طرح كه علاوه بر ماده واحده خود با 11 تبصره تكمیل شده است، در تبصره دوم دستگاه‌های اجرایی را موظف به «تامین مایحتاج دهك‌های پایین جامعه و واریز حقوق كامل دو ماهه برای تمامی آنها به صورت پیش تراكنش» كرده‌اند و همچنین بر لزوم «استفاده رایگان شهروندان از اینترنت» تاكید و خواستار استفاده رایگان ایرانیان از «آب، برق، گاز و تلفن» به شرط رعایت «الگوی مصرف» شده‌اند.

بدین‌ترتیب پرسش اساسی درباره این مصوبه چگونگی تامین منابع مالی لازم برای اجرای این طرح است. طراحان عمدتا اصلاح‌طلب این طرح در تبصره سوم به این مساله اشاره و تاكید كرده‌اند كه منابع مالی لازم برای تعطیلی یك‌ماهه كشور و ارایه خدمات به عموم جامعه در مرحله نخست از محل «عدم فروش بنزین سهمیه‌ای و ارایه آن به صورت كاملا آزاد با نرخ واحد سه هزار تومان» تامین خواهد شد. همچنین «برداشت یك میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی» و «استفاده از تمامی مبلغ واریزی از سوی صندوق جهانی پول» از دیگر منابع مدنظر طراحان برای اجرای این طرح است. منابعی كه حداقل 2 نفر از امضاكنندگان این طرح به آن اطمینان كافی ندارند. نمایندگان مجلس همچنین در تبصره نهم صراحتا منع آمد و شد را خواستار شده و تاكید كرده‌اند: «تمامی شهروندان هیچگونه حق تردد در درون و بیرون شهرها نداشته و در تمام مدت 30روز باید در منزل بمانند به غیر از موارد كاملا ضروری برای درمان كه این نوع ترددها بایستی با هماهنگی وزارت بهداشت و از طریق شماره تماس‌هایی كه اعلام خواهند كرد، صورت پذیرد.»

پروانه سلحشوری در این رابطه می‌گوید: «طرح سه‌فوریتی تعطیلی یك ماهه كشور به‌رغم آنكه طرح خوبی است ولی به عقیده من به چكش‌كاری‌هایی نیاز دارد. به‌ویژه در موضوع منابع مالی پیش‌بینی شده در آن. به عنوان مثال در این طرح به مبالغ اختصاص داده شده ازسوی صندوق بین‌المللی پول اشاره شده، حال آنكه عملا هیچ مبلغی به ایران اختصاص داده نشده است و مشخص نیست در آینده نیز اختصاص یابد از این‌رو به نظر من باید مجلس روی منابع حاصل از یارانه بنزین و برداشت از صندوق توسعه ملی حساب كند.»

محمد كاظمی، نایب‌رییس اصلاح‌طلب كمیسیون حقوقی و قضایی تاكید می‌كند: «امروز دولت با مشكلات مالی بسیاری مواجه است و ممكن است نتواند هزینه‌های تعطیلی كامل و یك ماهه كشور را باتوجه به كاهش شدید درآمدها و همچنین تحریم‌های شدید اقتصادی تامین كند.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد