نامه برخی از پزشکان به مراجع درباره عزاداری محرم
جمعی از پزشکان و کادر درمان که در صف نخست مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند در آستانه محرم حسینی (ع) در نامه ای از مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه درخواست کرده اند که با بهره گیری از فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند

درخواست پزشکان از عموم عزاداران حسینی: از برگزاری مجالس حضوری بپرهیزید

در این نامه که در کانال اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی قرار گرفته، با اشاره فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب در عید قربان مبنی بر اینکه «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می گویند. بنده خودم شخصاً هرچه را که آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئات، منبری‌ها و مداح‌ها و دیگران این است که هر کاری می‌کنید ببینید ستاد ملی کرونا چه می‌گوید. اگر ضابطه‌ای تائید کردند همه ما موظفیم آن را رعایت کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه‌ی بزرگی رخ خواهد داد.» آمده است: به‌رغم جان‌فشانی کادر بهداشت و درمان کشور که در بحران شیوع کرونا، تاکنون قریب به ۲۰۰ شهید در راه خدمت به سلامت هم‌وطنانمان تقدیم کرده‌اند، متأسفانه در موج جدیدی از ابتلا شمار قربانیان کرونا در کشور از موج اولیه فراتر رفته است. با وجود همه‌ تلاش‌های انجام‌شده و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری مجالس و اجتماعات در بسیاری موارد باعث افزایش تعداد مبتلایان و افزایش فوت هم‌میهنان گردیده است.

در بخشی از این نامه امده است : برگزاری هرگونه اجتماعات ازجمله مجالس عمومی عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین علیه‌السلام، راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و توزیع غذای نذری قطعاً و یقیناً باعث افزایش شمار مبتلایان و مرگ هم‌میهنان خواهد شد. هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها عزادار سیدالشهدا در مراسم سوگواری محرم را ندارد. در صورت ارائه مجوز، ضمانت متراکم و مسقف نبودن صدها هزار مجلس عزاداری در سراسر کشور غیرممکن است و در این شرایط حتی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله بین عزاداران، امکان جدی سرایت بیماری وجود دارد. گسترش بیماری به هر نحو، تضییع حق‌الناس است.

در این نامه از مراجع تقلید، علما و روحانیان، مداحان و مبلغان مذهبی سراسر کشور درخواست شده است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند و با تأکید بر شیوه‌های نوین عزاداری ازجمله تبدیل کردن هر خانه به یک حسینیه، بهره‌گیری حداکثری از رسانه‌ها و فضای مجازی و توزیع بسته‌های مواد غذایی بین نیازمندان به‌صورت کمک مؤمنانه از مرگ صدها عزادار حسینی پیشگیری فرمایند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: با توکل به خداوند بزرگ امیدواریم این مرحله سخت را پشت سر گذاریم و مراسم محرم و صفر در سال‌های آینده هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir