سازمان انتقال خون: مردم خون اهدا کنند
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر در سازمان انتقال خون به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم و افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند چون فقط ۱۰ درصد از مردم کشور ما دارای گروه خونی منفی هستند‌.

کمبود خون اهدایی در کشور


«بشیر حاجی بیگی» با اشاره به کمبود خون اهدایی در کشور بیان کرد: در حال حاضر سازمان انتقال خون باید جوابگوی نیاز بیمارستان‌های کل کشور به خون و فرآورده‌های آن باشد و در حال حاضر پلاسمای کووید ۱۹ از بیماران بهبود یافته‌ از سوی متخصصان در بیمارستان از سازمان درخواست می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کل کشور خون و فرآورده‌های آن را از سازمان انتقال خون ایران دریافت می‌کنند و در کلانشهر تهران نزدیک به ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد، تهران جزو پرمصرف‌ترین استان از نظر خون و فرآورده‌های آن است.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: سالانه نزدیک به یک میلیون پلاکت از مراکز انتقال خون برای بیمارستان‌های سراسر کشور درخواست می‌شود تا برای بیماران مثل سرطانی یا بیماری‌هایی که دارای خونریزی هستند استفاده می‌شود، همچنین سالانه حدود ۷۵۰ هزار واحد پلاسما در کشور بین مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع می‌شود که برای بیمارانی که دارای سوختگی، بیماری کبدی و جراحی‌های بزرگ هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حاجی بیگی گفت: سالانه نزدیک به دو میلیون واحد گلبول قرمز فشرده شده از مراکز انتقال خون درخواست می‌شود که این فرآورده برای بیماران با کم خونی مزمن، جراحی‌های قلب باز، جراحی زنان و زایمان، بیماران دیالیزی، بیماران تالاسمی و مجروحان تصادفی و شکستگی‌هایی که دارای خونریزی زیاد هستند مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سازمان انتقال خون به تمام گروه های خونی نیاز داریم و افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند، باید اقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند، چون فقط ۱۰ درصد از مردم کشور ما دارای گروه خونی منفی هستند‌.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در استان‌های شمال کشور نظیر گیلان، مازندران، گلستان و همچنین استان‌های جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان به خاطر وجود بیماران خاص و تالاسمی میزان مصرف خون نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

وی افزود: البته نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز همیشگی و به صورت روزانه است که در حال حاضر با افزایش مراکز خون و همچنین مراکز پیوند اعضا میزان مصرف خون افزایش پیدا کرده است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.news