تلاش ۵۸ درصد ایرانی‌ ها برای زنده‌ ماندن نه زندگی!
رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار گفت: چرا برای مسئولان سوال نشده که چطور خانواده یک کارگر با حقوق زیر ۳میلیون تومان زنده است؟

انتقاد رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کاراز دستمزد پایین کارگران

فرامرز توفیقی:

* (با بیان اینکه داشتن یک خانه کوچک و یک ماشین پراید برای کارگران آرزو شده است): با چنین شرایطی که حداقل ها برای کارگران آرزو هست, ثروتمندانی هستند که با پول های کلان سرمایه گذاری می کنند و زندگی لوکس دارند. یعنی شکاف بین غنی و فقیر بسیار زیاد است. کارگران به دنبال سیاه نمایی نیستند, واقعیت های جامعه را بیان می کنند. واقعاً‌ مسئولان می توانند با حقوقی که کارگران دارند زندگی کنند؟

* سبد خوراکی ها در بازه زمانی 9 ماهه حدود 200 درصد گران شده است؛ هزینه مسکن در بازه زمانی 2 ساله هم در قیمت مسکن و هم اجاره بها 5 برابر شده است، در حال حاضر 14 میلیون و 494 هزار کارگر بیمه شده داریم که با خانوارهایشان بیش از 49میلیون نفر می شوند که حدود 58 درصد جامعه را تشکیل می دهند. چگونه می توانند با این حجم از گرانی ها با حداکثر 3 میلیون تومان زندگی کنند. کارگران برای زنده ماندن تلاش می کنند نه زندگی کردن.

* از بهمن ماه سال 98 که کمیته دستمزد, حداقل رقم سبد معیشت را 4میلیون و 940 هزار تومان تعیین کرد, تا کنون مطابق آمار رسمی مرکز آمار, تورم خوراکی ها 19.7 درصد بود، اما امروز تورم خوراکی ها در آذر 99 تورم خوراکی 57.9 درصد اعلام شده است. یعنی در این مدت تورم خوراکی ها سه برابر شده است. از سوی دیگر فاصله تورم دهک ها، که نشان دهنده فاصله بین غنی و فقیر است, از بهمن 98 تا آذر 99 از 2.6 واحد به 9.3 واحد رسیده است. یعنی شکاف عمیقی بین دهک های اول و تا دهک دهم ایجاد شده است. این شکاف خودش را در ضریب جینی نشان می دهد. این شکافی همانی است که کارگران لمس و درک می کنند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com