ظرفیت اتوبوس‌ های شمال پر شد!
رانندگان بین‌ شهری به‌ویژه سواری‌ ها از افزایش تعداد مسافر نسبت به روز‌های قبل خبر می‌ دهند، اما سازمان راهداری هنوز تغییر محسوسی را در تعداد مسافران گزارش نمی‌ کند

زیاد شدن مسافران شمال

براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ورود خودروهای با پلاک غیربومی به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و همچنین شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزیره قشم و کیش از ابتدای هفته جاری ممنوع و محدودیت تردد شبانه هم از ساعت 21تا 3بامداد در شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی برقرار است. هرچند این تصمیم با هدف جلوگیری از گسترش بیماری کرونا گرفته شده‎ اما مسافران زیادی به جای در خانه ماندن وسیله سفر را تغییر داده‌اند و اتوبوس‌ و سواری بین‌شهری را جایگزین خودروی شخصی کرده‌اند. سازمان راهداری هنوز تغییر محسوسی را در تعداد مسافر گزارش نمی‌کند، اما رانندگان بین‌شهری به‌ویژه سواری‌ها از افزایش تعداد مسافر نسبت به روزهای قبل به‌ویژه از تهران به مقصد شهرهای شمالی خبر می‌دهند.

افزایش مسافران شهرهای شمالی

«املشی» یکی از رانندگان ترمینال غرب تهران است که در مسیر تهران-رشت فعالیت می‌کند. او معتقد است تعداد مسافران به مقصد شهرهای شمالی در روزهای گذشته تا 50درصد افزایش یافته و این افزایش به‌ویژه از روز یکشنبه محسوس بود. املشی تعداد خودروهای شخصی را در جاده بسیار کم اعلام می‌کند و می‌گوید: «به‌دلیل ممنوعیت تردد، مردم به ناوگان حمل‌ونقل عمومی رو آورده‌اند. این روزها اگر به ترمینال غرب سر بزنید سواری خطی نیست چون تعداد مسافر زیاد است و به محض اینکه یک سواری می‌آید ‎‌، ظرفیتش‌ پر می‌شود.»

این راننده بین‌شهری البته افزایش مسافر در تعطیلاتی که ممنوعیت تردد پلاک غیربومی درنظر گرفته نشده بود را بیشتر می‌داند و توضیح می‌دهد: «در یک سال‌ گذشته با وجود شیوع کرونا شاهد افزایش سفر در تعطیلات بودیم. زمانی که تردد خودروها آزاد است تعداد مسافر و ترافیک افزایش می‌یابد، اما در تعطیلات پیش‌رو ترافیک کم و فقط مسافر زیاد است.»

اتوبوس‌ها، منتظر شلوغی آخر هفته

ناوگان اتوبوسرانی هم گرچه به اعتقاد رانندگان در روزهای کرونایی با اقبال کمتری نسبت به سواری روبه‌رو هستند، اما در روزهایی که ممنوعیت تردد با خودروی شخصی برقرار است، اتوبوس‌های بین شهری هم مسافر بیشتری دارند. اتوبوس‌ها مانند سواری مجبور به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و طبق قانون فقط 50درصد ظرفیت می‌توانند بلیت‌فروشی کنند آن هم صندلی‌های کنار پنجره.

«مرتضی محمدپور» راننده مسیر تهران-گیلان است که زمان رفت از شهریار و اندیشه به سمت رودسر و لنگرود حرکت می‌کند و در مسیر بازگشت به تهران- اسلام‌آباد و سلطان‌آباد سر می‌زند. او روز گذشته در مسیر تهران به سمت گیلان تغییر خاصی در تعداد مسافر مشاهده نکرده، اما معتقد است از امروز (سه‌شنبه) با افزایش نسبی مسافر مواجه خواهیم شد.

محمدپور مسیر تهران به رشت در تعطیلات پیش‌رو را شلوغ اما در مسیر بازگشت خلوت پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید:‌ «به همه مسافران یک پک بهداشتی شامل ماسک ، پد الکلی و... می‌دهیم. متأسفانه برخی از مسافران به توصیه‌ها عمل نمی‌کنند و ماسک نمی‌زنند که پلیس‌راه به‌خاطر این بی‌توجهی رانندگان را جریمه می‌کند.» او البته از مسئولان گلایه و تأکید می‌کند همه ضرر دوران شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر دوش رانندگان است و هیچ‌کس در طول ماه‌های گذشته به فکر رانندگان نبوده و فقط زمان شلوغی مسافر و تعطیلات مسئولان پایانه‌ها، بازرسی، ترابری و پلیس راه برای نظارت و جریمه رانندگان در پایانه‌ها حاضر هستند.

پیش‌ بینی شلوغی سالن‌های انتظار

رانندگان و مسئولان پایانه‌های مسافربری برای پیش‌بینی شرایط آخر هفته به تجربه‌های قبلی رجوع می‌کنند. افزایش تا 50درصد مسافر محتمل‌ترین اتفاقی است که به‌نظرشان رخ خواهد داد. هرچند اتوبوس و سواری‌ها به‌دلیل محدودیت بلیت‌فروشی امکان جابه‌جایی بیشتر مسافران را ندارند و به‌نظر می‌رسد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با حجمی از مسافران در سالن‌های انتظار پایانه‌ها به‌ویژه در تهران روبه‌رو باشیم.

مسئول یکی از پایانه‌های اتوبوسرانی گیلان بیشترین سفر را از مبدا تهران و به سمت شهرهای شمالی یا شهرهایی مانند اصفهان و شیراز می‌داند و می‌گوید: «معمولا این روزها به‌دلیل اینکه مناسبت مذهبی نداریم بار ترافیکی از شهرهایی چون مشهد برداشته می‌شود.»

«مرتضی شفیعی» می‌افزاید: «بیشتر مسافران این روزها افراد ساکن هستند که برای کاری به تهران یا شهرهای دیگر رفته‌اند یا افرادی که اینجا قوم و خویش دارند. به ندرت پیش می‌آید افرادی که مکانی برای استقرار ندارند با اتوبوس و سواری سفر کنند.»

او پیش‌بینی می‌کند حجم مسافران در روزهای پایانی هفته تا 50درصد افزایش یابد که البته ناوگان به‌دلیل محدودیت مسافرگیری امکان جابه‌جایی این حجم را نخواهند داشت و نهایت 10درصد افزایش را پوشش دهند. شفیعی همچنین درخواست می‌کند با توجه به کاهش قابل توجه مسافر به‌ویژه در بخش اتوبوسرانی حداقل هزینه بلیت اتوبوس افزایش یابد تا بخشی از ضرر رانندگان جبران شود، زیرا هم‌اکنون کاهش سفر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط موجب ضرر رانندگان شده است به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده ناوگان 50درصد ریزش کند.

با وجود توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و آغاز منع تردد در شهرهای نارنجی اما سفرها هنوز به راه است. به همین دلیل در برخی استان‌ها دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای درنظر گرفته شده تا شاید آن‌هایی که کار ضروری ندارند از سفر پشیمان شوند. تست اجباری پی‌سی‌آر و قرنطینه اجباری با هزینه شخصی یکی از این دستورالعمل‌هاست که در بدو ورود به جزیره‌های قشم، ‌کیش و هرمز اجرا می‌شود تا کسی به این دیار سفر نکند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: eghtesadonline.ir