نمکی: بی‌ ادبانی که ماسک نمی‌ زنند، بازداشت شوند
وزیر بهداشت گفت: از کسی می پرسند چرا ماسک نمی زنی می گوید دلم نمی خواهد، نفسم می گیرد. این بی ادبی ها را باید همان جا بازداشت کنند تا عامل تنبه باشد

صحبت های وزیر بهداشت در مورد کسانی که ماسک نمی زنند

سعید نمکی:

* رنجش خاطر من برای این است که در این ایام رفتن به عتبات و زیارت عزیزان در کربلا و نجف ممکن است باعث خیز جدید بیماری در استانهای مرزی شود. هر شب و هر روز یکی از آرام بخش های من بو کردن تربت امام حسین (ع) است اما در این ایام این سفرها را بسیار مضر می دانم.

* هر کس در خوزستان فوت کرد مراسم ترحیم وسیع گذاشتند در شادگان رعایت پرتکل ها به صفر رسید. دستفروش ها و مراکز خرید بیداد می کردند. روشن بود که خوزستان پر ماجرا خواهیم داشت. خواهش کرده بودیم مرزها را ببندند رئیس جمهوری هم دستور دادند، هنوز تا دیروز یکی از مرزها باز بود و گفتند قرار است آخرین ساعات چهارشنبه ببندید. وقتی مثلا وزیر بهداشت می گوید آب تهران آلوده است اگر مسئولان بگویند ۴۸ ساعت بعد آب را قطع می کنیم این برای وزیر بهداشت دردناک است. حالا باید طوفان کرونا را در خوزستان و کشور انتظار بکشیم. اپیدمی همین طوری جا به جا می شود.

* اینکه من وزیر خبر ندارم در طول این سرزمین چه کسی از کجا وارد یا خارج می شود، چگونه می توانم مدیریت کنم. امکانات مرزها برای نگهداری بیماران در قرنطینه کافی نیست. وضعیت آبادان نگران کننده است، همکاران من به دنبال بسیج تخت ها هستند تا کسی پشت در بیمارستان نماند.

* البته با وجودی ویروس جهش یافته در همه استانها، مشاهده شده هنوز خیز بلند قابل توجهی ایجاد نکرده چون همکاران من شبانه روز در تلاش هستند تا خیز جدید را مهار کنند. ما مثل قبل در کنار مردم هستیم اما عده ای به ما و همکاران ما جفا کردند. عده ای پروتکل ها را رعایت نکردند و همین عده کم آتش جدید را برافروختند.

* امروز روز مرد و پدر را به همه مردان این سرزمین تبریک می گویم اما داغدار مردان و همکارانی هستم که در دوران کرونا از بین ما رفتند. داغ همکاران ارجمندم چه به عنوان بانوی خانواده و چه فرزندانی که داغدار پدرشان شدند برایم سخت است و امیدوارم پدر و همسر این خانواده ها همنشین امیرالمومنین(ع) و شهدای کربلا باشند.

* در این یکسال گذشته تلاش کردم در اوج بی قراری، آرام در جلوی دوربین ها حاضر شوم و در اوج دل پریشانی خاطر مردم را مشوش نکنم. سعی کنم به جامعه آرامش القا کنم که نگران نباشد کووید۱۹ و این ویروس سرکش نتواند آرامش نظام سلامت و مردم را به هم بزند.

* به رغم دستور رئیس جمهوری برخی اقدامات با تاخیر انجام شد. از مردم تمنا کردم پروتکل ها را رعایت کنند. اسفند بسیار سختی را پیش بینی کردم. دیروز یکی از همکاران من گفت هر چه پیش بینی کردی درست درآمد. امیدواریم پیش بینی من درست از آب در نیاید اما همواره نگران اسفند پر ماجرا بودم. بعضی از عزیزان در برخی نقاط بی توجهی کردند. پروتکل ها را رعایت نکردند. بارها عرض کردیم بین رعایت پروتکل ها و خیز جدید بیماری و مرگ میر ارتباط وجود دارد.

* این وضعیت برای ما دردناک است از رسانه ها که برای مدیریت افکار عمومی در کنار ما بودند، تشکر می کنم اما در این مصاحبه دیدیم که از کسی می پرسند چرا ماسک نمی زنی می گوید دلم نمی خواهد، نفسم می گیرد. این بی ادبی ها را باید همان جا بازداشت کنند تا عامل تنبه باشد.

* از مردم می خواهیم آرامش خود را حفظ کنند گر چه طغیان این ویروس ما را با انبوه تخت های پر شده مواجه می کند امیدواریم با بیماریابی لحظه به لحظه به مرحله حاد نرسیم. هرگز نمی گذاریم یبماری پشت در بیمارستان بماند.

*  اما اگر ماسک نزدید، عزا و عروسی را با تجمع برگزار کنید، دورهمی ها را ادامه دهید، اجلاس های بزرگ برگزار کنیم در سالن های دربسته جشنواره برگزار کنید و دورهم جمع شوید و مراکز خرید را در نزدیکی عید پر کنید ما هم حریف این بیماری نمی شویم. به ما کمک کنید تا به مرحله طغیان بیماری نرسیم.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir