زمان تزریق عمومی واکسن ایران برکت به داوطلبان
مدیر اجرایی طرح واکسن "کُوو ایران برکت" گفت: تزریق عمومی واکسن ایرانی "کوو ایران برکت " به داوطلبان مرحله سوم کارآزمایی بالینی از ۲۴ اردیبهشت ماه در تهران و کرجآغاز می‌شود.

۲۰ هزار داوطلب برای واکسن ایرانی "کوو ایران برکت "


سیدرضا مظهری اظهار داشت: افتتاح نمادین فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایران برکت، پنجم اردیبهشت ماه در هتل ارم انجام شد و طی این مدت مقدمات و بسترهای لازم برای تزریق واکسن به تعداد زیادی از داوطلبان این مرحله سوم تست انسانی فراهم شده است.

وی افزود: روند آماده سازی شامل اطلاع رسانی، ثبت نام، غربالگری، نوبت دهی، انجام خدمات پاراکلینیکی و پزشکی و تزریق است که این مراحل انجام شده و از ۲۴ اردیبهشت ماه تزریق واکسن به داوطلبان مرحله سوم تست انسانی آغاز می شود.

مظهری با اشاره به اینکه تزریق واکسن به این افراد طی برنامه ریزی مشخصی در سوله ها انجام شود، گفت: پنج سوله در تهران و یک سوله در کرج انتخاب و تجهیز شدند تا بتوان در اسرع وقت تزریق واکسن به داوطلبان انجام گیرد.

۱۲ هزار داوطلب مرحله سوم کارآزمایی بالینی از شهرهای تهران و کرج

وی تعداد داوطلبان مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت را ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از مجموعه ۲۰ هزار داوطلبی که وارد مرحله سوم مطالعات بالینی می شود، حدود ۱۲ هزار نفر مربوط به شهرهای تهران و کرج و بقیه هم مربوط به ۴ شهر دیگر هستند.

مظهری با اشاره به اینکه فاز سوم تست انسانی واکسن در ۶ شهر تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و بوشهر انجام می شود، ادامه داد: فازهای اول و دوم تست انسانی این واکسن در تهران انجام شد و فاز سوم در این ۶ شهر انجام خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح واکسن "کُوو ایران برکت" گفت: تزریق اول واکسن به داوطلبان مرحله دوم تست انسانی به پایان رسیده و دوز دوم واکسن هم به اغلب آنان تزریق شده است.

وی افزود: در فاز اول تست انسانی فاصله تزریق واکسن بین دوز اول و دوم ۱۴ روز بود اما بر اساس نتایج مطالعات این فاصله به ۲۸ روز تغییر یافت تا نتایج بهتری در ایمنی زایی انجام شود.

مظهری بیان داشت: این تغییر پروتکل سبب شد تا روند تزریق واکسن با فاصله زمانی بیشتری انجام شود و زمان بیشتری نسبت به مرحله اول تست انسانی، صرف این کار شده است.

اولویت اول، تامین واکسن مورد نیاز کشور

مدیر اجرایی طرح واکسن "کُوو ایران برکت" تاکید کرد که اولویت اصلی ما تامین واکسن کرونای مورد نیاز کشور است و تا مشکل کشور برطرف نشود، به سمت صادرات واکسن به کشورهای دیگر نخواهیم رفت، به عبارتی فعلا برنامه ای برای صادرات این واکسن نداریم تا نیاز کشور در این زمینه برطرف شود.

مظهری بیان داشت: هرچند کشورهای همسایه نیاز به این واکسن دارند اما تامین نیازهای داخلی در اولویت اصلی است و بعد از تامین نیازهای داخلی موضوع صادرات این محصول مطرح می شود و به این سمت خواهیم رفت.

وی ادامه داد: در صورتی که ظرفیت تولید واکسن بیشتر از نیاز کشور باشد، طبیعی است که به سمت صادرات این محصول خواهیم رفت و در این صورت است که صادرات به سایر کشورها انجام خواهد شد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir