تجمع مردم خوزستان در اعتراض به بحران آب
در پی مشکلات بی‌آبی در خوزستان، مردم با برگزاری تجمعاتی در برخی شهرها خواستار رسیدگی به این مشکل و تامین حق‌آبه رودخانه‌ها شدند.


مشکل کم‌آبی رودخانه‌های خوزستان به ویژه کرخه در روزهای اخیر منجر به بروز مشکل کمبود آب کشاورزی و آب شرب در مناطق روستایی شد.

در حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز تعدادی از اهالی با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود، نسبت به عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها وهمچنین پروژه‌های انتقال آب کارون ابراز نگرانی کردند.

اعتراض در خوزستان به قطعی آب


همچنین چندین جوان در برخی از جاده‌ها در ماهشهر، کوت عبدالله، خرمشهر و ملاثانی اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن جاده کردند که عبور و مرور خودروها برای دقایقی مختل شد اما با حضور نیروهای انتظامی بدون هر گونه درگیری اکنون ترافیک در همه جاده‌ها روان شده است.

تردد در جاده ماهشهر امن است

فریدون بندری سرپرست فرمانداری بندرماهشهر اظهار کرد: مسدود کردن مسیر بندرماهشهر به بندرامام خمینی بصورت جدی وجود نداشته و فقط تعداد اندکی افراد نوجوان در پی فراخوانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات بی آبی اقدام به این کار کردند.

وی افزود: از شروع این اقدام دقایق اندکی سپری شده بود که با حضور نیروهای انتظامی و آتش نشانی مشکل رفع و اکنون مسیر مذکور کاملا امن و قابل استفاده است.

طلاب و روحانیون اهوازی نیز صبح شنبه درخصوص مشکلات بی‌آبی در حوزه علمیه زرگان تجمع مطالبه‌گری برگزار می‌کنند.

اعزام هیات از تهران به اهواز برای بررسی مشکلات بی آبی

خبرگزاری ایرنا به نقل از قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان نوشت:

* هیاتی از سوی دولت به زودی برای بررسی خسارات ناشی از تنش آبی به این استان سفر خواهد کرد. روز گذشته با دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و نیز اردکانیان وزیر نیرو و رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص مشکلات ناشی از خشکسالی و تنش آبی در استان به صورت مفصل صحبت کردم و خواستار مساعدت آنان در این زمینه شدم.

* پس از رایزنیها و پیگیریهای مستمر معاون اول رییس جمهوری قول داد هیاتی از سوی دولت شامل رییس سازمان مدیریت بحران کشور، معاون وزیر کشور، معاون وزیر نیرو و افرادی دیگر به استان خوزستان سفر کنند و ضمن شرکت در نشست تخصصی مدیریت بحران استان در خصوص برآورد خسارات ناشی از تنش آبی اقدام نمایند. ما خواستار پرداخت خسارات به حق ناشی از تنش آبی به مردم هستیم و در نشست آتی با این هیات به صورت منطقی مشکلات را مطرح خواهیم کرد و انتظار داریم با یک روند درست این خسارات از سوی دولت پرداخت شود.

* دکتر جهانگیری قول داد تا پس از اعزام این هیات ،پرداخت خسارات ناشی از تنش آبی در استان در دستور کار قرار گیرد.  با رایزنیهایی که با وزیر نیرو داشتم وی نیز قول مساعد داد تا در کاهش تنش آبی در استان ما را کمک کند چرا که خشکسالی امسال مشکلات عدیده ای در بخش تامین آب استان به وجود آورده است.

* (با اشاره به مشکلات پیش آمده در بخش تامین آب استان به خصوص مناطق پایین دست کرخه و غرب استان خوزستان): متاسفانه شلتوک کاران استان آبهای تخصیص یافته به بخش شرب استان را مصرف می کنند و اجازه نمی دهند که آب به پایین دست برسد. در حال حاضر خروجی آب سدهای استان به خصوص سد کرخه و دز تنظیم شده است و خروجی آن ۳۵۰ متر مکعب بر ثانیه است اما شلتوک کاران اجازه نمی دهند این آب به پایین دست برسد.

* میزان آورد آب رودخانه کرخه قبل از شهرستان حمیدیه در حال حاضر ۸۰ متر مکعب بر ثانیه است اما همین آب بعد از حمیدیه به ۳۰ متر مکعب می رسد و این نشان می دهد که شلتوک کاران عمده این آب را مصرف می کنند. خشکسالی باعث تنش آبی در استان شده است که کشاورزان استان باید در این زمینه همراهی بیشتری با مردم انجام دهند تا از این مشکل هم عبور کنیم در غیر اینصورت ضمن باقی ماندن مشکل تنش آبی در استان آنها حتی برای کشت پاییزه هم با مشکل مواجه خواهند شد.

* آب پشت سدهای استان به شدت کاهش یافته و ما باید این آب را با اولویت شرب و سپس کشاورزی تخصیص دهیم تا مردم با مشکل مواجه نشوند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com