۲۰ روز بعد از محرم پیک ششم شروع می شود
رئیس اورژانس بیمارستان سینا می‌گوید: کسانی که می‌گویند ما محرم را به هر نحوی شده زنده نگاه می‌داریم بگویند در کدام آیه و حدیث آمده که می‌توانیم مردم را به کشتن بدهیم؟ متاسفانه کسی با این افراد برخوردی نمی‌کند و برخی از آن‌ها از مسئولان ارشد هستند.

 فاصله‌گذاری در محرم تنها جلوی دوربین رعایت می‌شود


ویروس کرونا بار دیگر در ایران رکورد پیشین خود را شکست. روز گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا و ۵۴۲ نفر بر اثر ابتلا به ایت ویروس جان خود را از دست دادند. این در حالی است که بسیاری از کشور‌های جهان شرایط کرونایی کنترل و مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس پس از انجام واکسیناسیون گسترده به حداقل ممکن رسیده‌ است. در شرایطی که بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند، فروش سرم در داروخانه‌ها به دلیل کمبود آن ممنوع شده است و روند واکسیناسیون قطره چکانی است، بر سر برگزاری یا عدم برگزاری مراسم محرم در کشور دعواست!

ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا اعلام کرده به شرط رعایت پروتکل‌ها، برگزاری مراسمات محرم منعی ندارد. روز گذشته همچنین حساب کاربری سازمان تبلیغات اسلامی در اینستاگرام مسدود شد. گفته می‌شود توصیه‌های این سازمان مبنی بر برگزاری مراسم محرم و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی کرونا، دلیل این تصمیم بوده است. علم الهدی امام جمعه مشهد نیز گفته کرونا بهانه‌ای شده است تا بسیاری از ضد دینان علیه محرم و عاشورا تبلیغ کنند. هیئات باید مراقب باشند تا سوژه عملیات روانی دشمن قرار نگیرند.

به گفته پزشکان و محققان، سویه جدید ویروس کرونا یا همان دلتا در فضای باز نیز منتقل می‌شود و مردم راهی جز در خانه ماندن، ندارند. در این شرایط بحث برگزاری یا عدم برگزاری مراسم محرم همچنان داغ است و ظاهرا زور کسانی که تریبون در اختیار دارند بر فریاد کادر درمان خسته از دو سال مبارزه با کرونا چربیده و قرار است مراسم محرم بدون هیچ تغییری برگزار شود. پزشکان می‌گویند برگزاری مراسم محرم به بروز فاجعه در میزان مبتلایان و قربانیان کرونا خواهد انجامید.

تحریم‌ها بر عدم توانایی کنترل بیماری کرونا تاثیر داشت

دکتر حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با رویداد‌۲۴ می‌گوید: اگر بخواهیم از جای درستی وارد بحث شویم، باید بدانیم اگر توصیه و خواهش و حرفی داریم برای مردم و کشور ایران است. ما در ایران برای کانادا برنامه ریزی نمی‌کنیم، پس درباره ایران و مردم ایران و کادر درمان کشور ایران صحبت می‌کنیم. اکنون در ایران با چند موضوع روبه رو هستیم که در نگرش ما در کنترل کرونا تاثیر دارد. یکی از آن مسائل تحریم است. اینکه برخی می‌گویند تحریم نقشی در تحریم دارو و بهداشت درمان ندارد، اما بازهم این کلمه و انگ تحریم روی ما وجود دارد و بر روی معاملات ما موثر است.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که ما در ایران هستیم. ما در منطقه خاورمیانه با روابط بحرانی و روابط خاصی که با دنیا داریم حضور داریم که به صورت سربسته از آن عبور می‌کنم. با توجه به دو نکته‌ای که گفتم، اکنون در کشور ما هم از بعد کیت و هم از بعد آزمایش‌ها هم در بعد دارو و هزینه‌ها و هم در بعد واکسن کرونا، با یک محدودیت و محرومیت مواجه هستیم. از همین رو ما در این موارد از کشور‌هایی که همتراز با ما یا پایین‌تر از ما هستند، بسیار عقب‌تر هستیم.

کرمانپور با بیان اینکه انتظارات مردم در حل و فصل موضوع کرونا بعد از دوسال هنوز برآورده نشده است، تصریح کرد: بعد از دوسال و گذشت ۵ پیک، تحمل مردم و کادر درمان تمام می‌شود. جامعه کشش بیشتری ندارد و نمی‌توان انتظار بیشتری هم داشت. از همین رو باید فکر و طرحی نو از هر راه داخلی و یا خارجی برای کنترل کرونا در اندازیم.

برای پیک ششم کرونا آماده می‌شویم

رئیس اورژانس بیمارستان سینا با اشاره به اینکه وضعیت کرونا در کشور یک وضعیت لجام گسیخته است، گفت: اکنون دچار یک وضعیت بی‌برنامه بین دو دولت هستیم. ما انتظار داشتیم در پیک پنجم به تبعیت از پیک چهارم، شاهد کاهش مبتلایان و فوتی‌ها باشیم، اما این اتفاق رخ نداد و بنا برگفته متخصصین همچنان در سراشیبی پیک پنجم به سر می‌بریم. خبر بدتر اینکه با توجه به اینکه یک باور اشتباهی وجود دارد که مردم در محرم و صفر نمی‌توانند مراسم ازدواج برگزار کنند، در دو هفته باقی مانده تا شروع محرم ترافیک عجیبی برای عروسی‌ها داشتیم که همزمان با شعار برگزاری پر قدرت محرم از سوی عده‌ای تا چند روز آینده شاهد پیک ششم کرونا در کشور خواهیم بود. ما کشور بسیار با تجربه‌ای در پیک بازی داریم و اگر دنیا تجربه‌ای نهایتا در سه سطح پیک را دارد ما برای پیک ششم آماده می‌شویم.

وی ادامه داد: معمولا بین پیک‌ها فاصله معنا داری وجود داشت که نشان می‌داد هم مردم رعایت کرده‌اند و هم مسئولان تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند. خصوصا بین پیک سوم و چهارم که چندماه فاصله وجود داشت. اما در بین پیک چهار و پنجم، کمتر از یک ماه شد و اگر همینطور پیش برویم بعد از مراسم‌های عروسی و محرم، شاهد پیک ششم کرونا باشیم.

وی افزود: دو موضوع رمدیسیور سرپایی و جابجایی بیماران از بیمارستان‌های مختلف برای پیدا کردن تخت خالی خود به خود باعث انتشار بیشتر ویروس می‌شود. به دلیل آنکه بسیاری از بیمارستان‌ها جای خالی ندارند بیماران ناقل در سطح شهر تردد می‌کنند که بتوانند بیمارستان خالی پیدا کنند. همین موضوع باعث عدم قطع زنجیره کرونا می‌شود. متاسفانه خود وزارت بهداشت و کادر درمان به عدم قطع چرخه کارونا دامن می‌زنند. بسیاری از افراد جدیدا به صورت سرپایی رمدسیور دریافت می‌کنند و این افراد هر روز در رفت و آمد به بیمارستان هستند که این افراد هم طی روز افراد دیگری را هم مبتلا می‌کنند.

شرایط بحرانی شود مردم به بیمارستان‌ها یورش می‌برند

کرمانپور با بیان اینکه احتمالا فاصله‌ای میان پیک پنجم و ششم نباشد و پیک ششم روی پیک پنجم بیاید، گفت: این دورنمایی از وضعیت بسیار بد کرونا در چند روز آینده است. همین مردمی که تا چندی قبل کادر درمان را تشویق می‌کردند، همان مردم به بیمارستان یورش خواهند برد و کادر درمان اولین گروهی خواهند بود که زیرپا، چک و لگد مردم را هم نوش جان خواهند کرد. به این دلیل که تخت خالی وجود ندارد و بحث و جدل پیش می‌آید و در این مواقع چون آستانه صبر و تحمل مردم و کادر درمان کم شده است، امکان بروز هر خشونتی وجود دارد و ممکن است مردم زود از کوره در بروند؛ مسئولان هم بیرون از گود نشسته و تماشا می‌کنند. در این شرایط هم خدا نکند که یک تجهیزات پزشکی آسیب ببیند. واقعا دیگر واویلا می‌شود.

این پزشک می‌گوید: به جز چهار ماه اول شیوع ویروس کرونا در کشور، تاکنون هیچ مراسم ملی و مذهبی و غیر ملی و غیرمذهبی تعطیل نشد. به خاطر تعارفات روزگار و اینکه دین را یک نوع ظاهرسازی می‌دانیم مراسم‌ها را تعطیل نمی‌کنیم. جان مردم به خطر افتاده است چرا مراسم محرم نباید تعطیل شود؟ در تاریخ هیچ وقت مراسمی گرفته نشده که به کشتن مردم کمک کند. آن دسته از افرادی که می‌گویند ما محرم را به هر نحوی که شده زنده نگاه می‌داریم بگویند در کدام آیه و حدیث آمده که می‌توانیم مردم را به کشتن بدهیم؟ متاسفانه کسی با این افراد برخوردی نمی‌کند و برخی از آن‌ها در راس مسئولیت‌ها هم هستند. اگر واقعا مقید بودند و راست می‌گفتند در خانه می‌مانند و این مراسم‌ها را برگزار نمی‌کردند. بگذارید کرونا تمام شود بعد می‌بینید مردم با چه اشتیاقی به مراسم‌ها می‌آیند.

این پزشک معتقد است که پروتکل‌ها در مراسم‌های محرم رعایت نمی‌شود و اگر فاصله‌‌گذاری اجتماعی هم هست تنها جلوی دوربین رعایت می‌شود، مردم از یک در وارد و خارج می‌شوند و انتقال در همانجا صورت می‌گیرد. کرونای دلتا در فضای باز هم به دیگران منتقل می‌شود. ۲۰ روز بعد از پایان محرم شاهد شروع پیک جدید و افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا خواهیم بود.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir