هشدار جدی درباره کمبود سوخت برای ناوگان
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور تاکید کرد: اگر بخواهند سهمیه پایه ناوگان را حذف کنند و صرفا سوخت را براساس عملکرد تخصیص بدهند، با صراحت عنوان می‌کنم که همه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور با کمبود سوخت مواجه خواهد شد

اگر بخواهند سهمیه پایه ناوگان را حذف کنند همه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور با کمبود سوخت مواجه خواهد شد

احمد کریمی درخصوص سهمیه سوخت واریزی کامیونداران گفت: برنامه این بود که سهمیه پایه ناوگان به مرور زمان قطع شود و فقط سهمیه براساس کارکرد و عملکرد باشد. قبل از این که این برنامه عملیاتی شود، ما درخواست کردیم که ابتدا باید مشکلات ناوگان حل و فصل شود، زیرا بخشی از مسافتی که کامیونداران طی می کنند در سامانه سوخت محاسبه نمی شود.

بدین ترتیب که رانندگان ابتدا یک حواله بارگیری گرفته و 30 تا 75 کیلومتر بدون بار حرکت می کنند و همان مسافت را در راه برگشت و تحویل بار طی می کنند. این مسافتی را که رانندگان در راه رفت و به صورت خالی طی می کنند، محاسبه نمی شود.

مساله دیگر این است که مسیرهایی در سامانه سوخت ثبت نشده است. پیش از این مسیرهایی بوده است و این مسافت از داخل شهر و یک محور قابل انجام بوده است. در حال حاضر کمربندی شهرها ایجاد شده و تردد کامیون از داخل شهر ممنوع است. این مساله که در بسیاری از استان ها مشاهده می شود، حدود 50 کیلومتر مسیر را طولانی تر می کند. این مسیرها در سامانه وجود ندارد.
همه ناوگان کشور با کمبود سوخت مواجه خواهد شد

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهند سهمیه پایه را حذف کنند و صرفا سوخت را براساس عملکرد تخصیص بدهند، با صراحت عنوان می کنم که به زودی همه ناوگان کشور با کمبود سوخت مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر پس از حمله سایبری به سایت وزارت نفت، بسیاری از کامیونداران ما با کمبود سوخت مواجه شده اند. همزمان نیز سوخت پایه را به حداقل ممکن رسانده اند.

آثار کمبود سوخت برای ناوگان کشور بسیار محسوس شده است. ما بارها عنوان کردیم که قبل از اصلاح مسافت و کیلومترها در سامانه، سوخت پایه را حذف نکنید، که متاسفانه توجه نکردند. هم اکنون حدود 20 تا 30 درصد با کمبود سوخت مواجه شده ایم، که اگر به همین روال طی شود کمبود سوخت ناوگان به بالای 40 درصد خواهد رسید. سال گذشته در کمیته پایش با حضور وزیر راه وقت، آقای اسلامی مصوب شد که سهمیه پایه را کاهش ندهند. اما از ماه گذشته کاهش سهمیه سوخت پایه آغاز شده است و این روال هم ادامه دارد.

حتی 10 درصد از سهمیه سوخت 600 تومانی به بخش حمل و نقل جاده ای نمی رسد

کریمی درخصوص کمبود سوخت در برخی جایگاه ها گفت: هنوز مشکل کمبود سوخت در جایگاه های کشور حل نشده است و برخی از جایگاه ها سوخت ندارند. ناوگان ما در مسیر هرمزگان به کرمان و یزد به سمت تهران تا محور یزد عمدتا با مشکل کمبود سوخت مواجه هستند.

مساله دیگر این است که ناوگان نو و ناوگانی که به هر دلیل از جمله تعمیر دیگر فعال نبوده است و به سوخت نیاز دارد، قرار بود سهمیه سوخت 600 تومانی را در اختیار این رانندگان قرار دهند. متاسفانه حتی 10 درصد سهمیه سوخت 600 تومانی هم به بخش حمل و نقل نمی رسد و توسط جایگاه داران به صورت آزاد به فروش می رود.

سوختی که در کشور به سمت قاچاق و عرضه خارج از شبکه می رود، همه از محل سهمیه سوخت 600 تومانی است. در جلسه کمیته پایش پیشنهاد دادیم که سهمیه سوخت 600 تومانی را به کارت سوخت دارندگان ناوگان سنجاق کنند تا زمانی که سهمیه راننده به اتمام رسید بتواند از آن استفاده کند. هیچ فسادی هم در آن اتفاق نمی افتاد.

فساد گسترده ای در حوزه توزیع سوخت وجود دارد

وی در آخر گفت: خیلی صریح بگویم که سهمیه سوخت 600 تومانی که شرکت نفت اختیار آن را به جایگاهدارن داده است، تنها ابزاری برای ایجاد درآمد جایگاه ها است. بعضی از جایگاه داران به بهانه های مختلف این سوخت را به دست رانندگان نمی رسانند و با نرخ بسیار بالاتر به ماشین های خارجی می فروشند. برخی نیز با نرخ  2 هزار تومان به دست ناوگان می رسانند.

ما با اصل موضوع مشکلی نداریم. منتهی باید این سهمیه به کارت سوخت ناوگان سنجاق شود. زیرا سهمیه سوخت 600 تومانی که در اختیار جایگاهداران است یک فساد گسترده ای را در حوزه توزیع سوخت ایجاد کرده است.


گردآوریک گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منلع: rokna.net