بحران دوباره کرونا در تهران
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به گردش همزمان اُمیکرون و دلتا، گفت: به طور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا با سویه اُمیکرون است، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز مربوط به دلتاست.

گردش همزمان اُمیکرون و دلتا



دکتر نادر توکلی، درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: در حال حاضر تعداد مراجعین سرپایی ما مجموعا در حوزه بهداشت و درمان حدود ۱۸۰۰۰ نفر بوده است. همچنین تعداد بستری جدیدمان هم بالا بوده است به طوری که روز گذشته ۱۲۰۰ نفر بستری جدید داشتیم. در عین حال در حال حاضر ۴۲۶۶ بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری هستند.

وی با بیان اینکه در روز گذشته ۵۵ فوتی ناشی از کرونا در تهران داشتیم، گفت: از تعداد ۴۲۶۶ بستری در تهران ۱۲۰۰ نفر در بخش ویژه بستری هستند. البته روزانه حدود ۸۰۰ بیمار هم ترخیص می‌کنیم. در عین حال می‌توان گفت که یک‌چهارم بیماران بدحالند.

توکلی با بیان اینکه سویه در گردش فعلی کاملا اُمیکرون نیست، بلکه دلتا هم در گردش بوده و برخی موارد ابتلا از سویه دلتاست، گفت: به طوری که به نظر می‌رسد درصدی از سویه موجود دلتا است. بنابراین شانس درگیری ریه در بیماران مبتلا به دلتا بالاست. البته غالب موارد اُمیکرون است. به طور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا مربوط به سویه اُمیکرون است، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز مربوط به دلتاست. حال مبتلایان به سویه دلتا، به علاوه افرادی که با بیماری زمینه‌ای یا وزن بالا یا بدون تزریق واکسن به اُمیکرون مبتلا می‌شوند، ممکن است بستری شوند.

وی با بیان اینکه همچنان در تهران روند در حال افزایش است و هنوز به پیک نرسیده‌ایم، ادامه داد: چرخش همزمان دلتا و اُمیکرون پیش‌بینی را دشوار کرده است، اما شاید با درصد اطمینان متوسط بتوان پیش‌بینی کرد که شاید تا آخر بهمن و هفته اول اسفند ماه به پیک برسیم.


۵۰ درصد بستری‌های کرونایی در پیک ششم؛ زیر ۵۰ سال



توکلی درباره وضعیت ابتلای کودکان در تهران نیز گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد از ابتلاها در افراد زیر ۱۰ سال است. به طور کلی برخلاف سویه‌های قدیم، ۵۰ درصد بستری‌ها زیر ۵۰ سال هستند. البته در کودکان آنچه بیشتر منجر به بستری می‌شود، با علائمی مانند استفراغ، سرفه‌های شدید که بیشتر علتش التهاب در مجاری تنفسی فوقانی بوده و حالت خروسک دارد، است. این علائم و سرفه‌های شدیدی که ایجاد حالت خفگی می‌کند، کودکان را به بیمارستان می‌کشاند. درگیری ریه ناشی از کرونا در کودکان بسیار کم است.

وی با بیان اینکه مرگ‌ومیر ناشی از کرونا هم در کودکان بسیار کم است، گفت: در عین حال بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا همچنان در سنین بالای ۶۰  سال است. روال مرگ‌ومیر کماکان همان الگوی سنی قبلی را دارد و بیشتر مرگ‌ها در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.


تعطیلی فعالیت‌های الکتیو در بیمارستان‌های اطفال


توکلی با بیان اینکه در حال حاضر می‌توان گفت که وضعیت کرونا در تهران بحرانی است، درباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی، گفت: فعلا از نظر تخت بیمارستانی مشکلی نیست. طبق برنامه‌ریزی که شده، از آنجایی که تعداد اطفال مبتلا زیاد بوده، بیمارستان‌های اطفال آماده‌باش کامل هستند و تقریبا تمام ظرفیت‌شان را برای کرونای اُمیکرون گذاشتند و تمام فعالیت‌های الکتیوشان را کنسل و غیرفعال کردیم. بخش‌های عادی بیمارستان‌ها هم در وضعیت آماده‌باش هستند. البته در پیک قبلی ۱۱ هزار بستری داشتیم، اما اکنون ۴۲۰۰ بستری داریم و اینطور نیست که بگوییم بیمار در بیمارستان‌ها سرریز شده است.


توسعه سریع تخت‌های ویژه اطفال



وی درباره وضعیت تخت‌های اطفال نیز گفت: با دستور وزیر بهداشت اقدام خوبی انجام شد و توسعه سریعی در تخت‌های ویژه کودکان (PICU) داده شد و خوشبختانه سریعا تجهیزات هم داده شد و تعداد قابل توجهی تخت ویژه اطفال راه‌اندازی شد و فعلا کمبود بحرانی نداریم.

توکلی تاکید کرد: نکته اساسی این است که کماکان بحث رعایت پروتکل‌ها، استفاده از دو ماسک در محیط‌های شلوغ، لغو نشست‌ها و سمینارها تا حد امکان انجام شود.


وضعیت فعالیت مدارس در تهران


وی درباره وضعیت مدارس نیز گفت: در هفته گذشته مدارس غیر حضوری بودند، اما این هفته ترکیب حضوری و غیر حضوری است و مصوبه ستاد کرونا بوده که ما هم احترام می‌گذاریم.

توکلی درباره واکسیناسیون کودکان نیز گفت: فعلا وضعیت واکسیناسیون کودکان بسیار خوب است و استقبال خوب بوده است. بعد از اعلام واکسیناسیون سنین ۵ تا ۹ سال با دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک، واکسیناسیون برای این سنین با رضایت والدین انجام می‌شود. توصیه موکد این است که واکسیناسیون انجام شود. درست است که تزریق واکسن از ابتلا به اُمیکرون جلوگیری نمی‌کند، اما ریسک بیماری شدید را به ویژه در شرایطی که تمام سوش‌ در گردش‌مان به صورت ۱۰۰ درصد اُمیکرون نیست، کاهش داده و بر این اساس واکسیناسیون را به شدت توصیه می‌کنیم.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir