راز گم شدن ون های گشت ارشاد در خیابان کشف شد
مهدی باقری نماینده زنجان می‌گوید: نیروی انتظامی فعلا اولویت امنیت کشور را دارد و چون کمبود نیرو داریم، گشت ارشاد فعالیت نمی‌کند، اما با مصادیق شکستن حریم عفاف جامعه به شدت مقابله می‌کنیم و در خصوص حجاب و عفاف اصلاً کوتاه نخواهیم آمد.

برای گشت ارشاد فعلا نیرو ندارد/ از موضوع حجاب کوتاه نخواهیم آمد



*بیش از یک ماه و نیم است که خبری از گشت ارشاد نیست. آیا بناست این رویه برای همیشه جمع شود؟

گشت ارشاد، کلاً جمع نشده است و به واسطه قانونی که در این رابطه داریم، همچنان مشروعیت دارد. اما باید یک مثالی بزنم. شما اگر ۱۰ نفر نیرو داشته باشید و مثلاً در جایی افرادی دارند آدم می‌کشند، از آن ۱۰ نفر نیرو می‌خواهید، با مصادیق بی‌حجابی مقابله کنند یا بروند نگهبان جان و مال مردم باشند؟

ماموریت نیروی انتظامی بسیار زیاد است. تا دو، سه هزار ماموریت برای آن تشکیلات تعریف شده است. کار‌ها باید اولویت داشته باشد. جایی که جان مادر، پدر، خواهر، برادر و هر شهروند جمهوری اسلامی در خطر باشد، کمک به حال او، در صدر اولویت‌ها است. نیروی انتظامی تلاش دارد تا از جان و مال مردم حفاظت کند تا شرایط زندگی و کسب و کار مردم در کشور عادی شود.

*یعنی نیروی انتظامی به دلیل کمبود نیرو، از ماموریت گشت ارشاد دست کشیده است؟

نیروی انتظامی با مشکلات زیادی روبروست که یکی از آن‌ها، کمبود نیروی انسانی و یکی دیگر از آن‌ها، کمبود نیروی متخصص است. به اذعان خود افراد نیروی انتظامی، اگر شرایط مهیا بود که نیرو‌های متخصص، دوره‌دیده و کارورزیده، کار گشت ارشاد را اداره می‌کردند، مشکلات اجرای طرح به حداقل می‌رسید. پس اکنون، اولویت نیروی انتظامی در کل کشور، حفظ جان، مال و ایجاد فضای آرام در جامعه و بازار است.

*‌ با توضیحات شما باید منتظر حضور گشت ارشاد پس از آرام‌شدن فضای عمومی کشور بود؟

اول باید پرسیده شود گشت ارشاد چیست؟ چون اشتباه توضیح داده شده و به عنوان عضو کمیسیون حقوقی مجلس باید بگویم مفهوم گشت ارشاد که در جامعه عنوان شده، کاملاً غلط است. ما قانونی داریم که طبق آن باید با شکستن حریم عفاف جامعه، برخورد شود. یعنی نیروی انتظامی، طبق قانون باید نقش بازدارنده را ایفا کند. از این‌رو، نیروی انتظامی و هر نهادی، موظف هستند قوانینی که مجلس برای آن‌ها، مصوب می‌کند را با قوت اجرا کنند.

حال، یک موقع نیروی انتظامی می‌گوید این قانون، فلان آسیب، مشکل و ضعف‌ها را دارد. پس از آن باید در مجلس، موضوع مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز، اصلاح صورت بگیرد. اما نباید کلاً از اجرای آن، صرف‌نظر کرد. نیروی انتظامی، باید با مصادیق شکستن حریم عفاف جامعه به شدت مقابله کند و این خواست مجلس است بنابراین در خصوص حجاب و عفاف اصلاً کوتاه نخواهیم آمد.

مگر نیروی انتظامی با پدیده اعتیاد، مبارزه نمی‌کرده است؟ یک زمانی، فرد معتاد، متجاهر است که باید نیروی انتظامی، او را بگیرد و ببرد. زمانی هم، معتاد به گونه‌ای است که یک تذکر، برایش کافیست. در مورد عفاف و حجاب، اگر افرادی با خانواده بیرون باشند و فردی بیاید که بی‌حجاب باشد و صرفاً معنی‌اش این نیست که فقط روسری نداشته باشد و بی‌حجابی‌اش گسترده‌تر باشد، مردم حاضر در صحنه، شاکی خواهند شد و نیروی انتظامی باید آن فرد را از آن محل، خارج کند.

متاسفانه در اذهان مردم جا انداختند که گشت ارشاد می‌خواهد در جامعه بگردد که اگر تار موی دختری دیده شد، او را بگیرد. اگر ما این حرف را قبل از این بلوا‌ها می‌زدیم، کسی باور نمی‌کرد، اما امروز همه به این حرف‌ها رسیدند. اکنون، دموکرات، منافق، کومله، ضدانقلاب، افرادی که علیه نظام بمب‌گذاری می‌کنند یا سلاح جنگی به دست می‌گیرند و اغتشاش به راه می‌اندازند، دارند این فضا ذهنی را برای مردم ما در خصوص گشت ارشاد به وجود می‌آورند.

*‌ در جریان اعتراضات افرادی برای بیان اعتراض هم که شده روسری از سر برداشتند. یعنی انتقادها زیاد شده است. قرار است چه تصمیمی گرفته شود؟

این‌ها تعدادشان زیاد نیست و می‌خواهند فضا را بشکنند. مثلاً جوانی دوست دارد با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در اتوبان ماشین را براند و پلیس هم به هر دلیلی در مسیر نیست، مفهومش این نیست که آن جوان تا همیشه بخواهد با سرعت ۱۷۰ کیلومتر برود و کسی کارش نداشته باشد. از این‌رو، حریم حجاب و عفاف، آن چیزی که جامعه به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد باید حفظ شود.

من با نگاه مجلس و قانون‌گذاری می‌گویم اگر بنا باشد هر قانونی به آن تعدی شود یا تخریب شود یا برای آن، ذهنیت ایجاد کنند و بعد بگویند دیگر تمام شد و می‌توان قانون‌شکنی کرد و کسی هم چیزی نگوید، آن موقع چرا قانون نوشته شود؟

افرادی که شما از آن‌ها نام بردید، شاید نوجوانان و جوانانی باشند که از روی تفنن، تظاهر به بی‌حجابی می‌کنند. قانون‌شکن همیشه و همه جا بوده است، ولی ما نباید روی این موضوع حساسیت ایجاد کنیم که در حوزه عفاف و حجاب، قانون‌شکنی قبحش را به گونه‌ای نشان دهیم که گویا حاکمیت غیر از این، وظیفه‌ای ندارد و تمام قوا باید پای کار بیایند و آن را جمع کنند. برای همین، نیروی انتظامی کار خود را خواهد کرد. مگر ما قبلاً معتاد نداشتیم و با این پدیده مبارزه نمی‌کردیم؟ با این پدیده، هم قبلاً و هم امروز، مبارزه می‌شده و می‌شود و در خصوص پدیده بی‌حجابی هم، همین بوده است، اما اینکه این ناهنجاری عمومی شود و فکر کنند حساسیت از روی موضوع بدحجابی و بی‌حجابی، برداشته شده، اشتباه است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir