خبر جدید دولت درباره بحران بی‌ سابقه کمبود دارو
مشاور رسانه‌ای سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به اولویت این سازمان برای تامین دارو در شرایط فعلی، تا پایان هفته حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ قلم کمبود دارویی در کشور رفع می‌شود و سازمان غذا و دارو برنامه پایدار یک تا دو ماهه برای تامین سایر داروها را در نظر دارد

صحبت های مشاور رسانه‌ای سازمان غذا و دارو درباره بحران بی‌ سابقه کمبود دارو

سجاد اسماعیلی اظهار داشت: به منظور جبران برخی کمبودهای شایع به ویژه برای داروهای آنتی بیوتیک، استامینوفن، سرم ودیگر داروهای موردنیاز مردم با تولیدکنندگان این اقلام دارویی جلساتی برگزار شده تا براساس اعلام زمان‌بندی و تعهد برای تولید این اقلام، داروهای اساسی موردنیاز مردم را تامین کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت کمبود دارو در کشور به عنوان یکی از اولویت‌های جدی مدیریت جدید سازمان غذا و دارو است، تصریح کرد: در جلسات با تیم‌ پایش اداره کل دارو برای بررسی کمبودها و دلایل به وجود آمدن این مشکلات، تمام مسائل مربوط به کمبود دارویی مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته شد و اکنون برنامه‌های عملیاتی برای مدیریت کمبودها و جلوگیری از رخداد کمبودها در آینده در نظر گرفته شده است.

مشاور رسانه‌ای سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در کنار برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تولیدات داخلی، واردات دارو مورد نیاز کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: محموله جدید آنتی بیوتیک آخر هفته وارد کشور خواهد شد و در مورد سایر محموله‌هایی که نیاز به واردات دارد، برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است تا بتوان نیاز کشور را تامین کرد.

وی گفت: برخی داروها همچون اسپری تنفسی سالبوتامول که طی هفته‌های گذشته به شکل مقطعی دچار کمبود شده بود، هفته گذشته ۵۰۰ هزار مورد از این اسپری وارد کشور شد.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین در بخش تولیدات داخلی، شرکت‌های تولیدکننده دارو در کشوربه صورت سه شیفت در حال کار هستند و ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار اسپری که بیش از نیاز کشور است را تولید خواهند کرد تا در فصول سرد جوابگوی نیاز کشور باشد.

وی اظهار داشت: همچنین این مقدار اسپری موردنیاز مردم در آبان ماه به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه دارویی مردم خط قرمز وزارت بهداشت و دولت است، اظهار داشت: با اجرای طرح دارویار مردم هیچگونه هزینه اضافه‌ای را نسبت به قبل از شروع این طرح پرداخت نخواهند کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های اعمال شده در طرح دارویار حتی در برخی اقلام دارویی مانند تعدادی از داروهای سرطانی شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و در صورت هرگونه اصلاح قیمت در محصولات دارویی، این هزینه توسط دولت و بیمه‌ها پرداخت خواهد شد.

مشاور رسانه‌ای سازمان غذا و دارو تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش است تا کمبودهای فعلی برطرف شود و در کنار آن از رخداد کمبودهای آینده جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امیدواریم بتوانیم در فصول مختلف سال برنامه مدون و پایداری برای تامین دارو داشته باشیم تا مردم با آرامش خاطر داروهای مورد نیاز خود را تهیه کنند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir