شروع بارندگی در این استان‌ ها از ششم تا هشتم فروردین
سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از رگبار و رعدوبرق، کاهش محسوس دما و در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف در برخی نقاط کشور از فردا یکشنبه ۶ فروردین تا سه‌شنبه ۸ فروردین ماه خبر داد

صدور هشدار سطح نارنجی از رگبار و رعدوبرق، کاهش محسوس دما

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور و به تبع آن رگبار ورعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف از فردا یکشنبه ۶فروردین تا سه‌شنبه ۸ فروردین خبر داد.

منطقه اثر این سامانه بارشی یکشنبه ۶ فروردین در استان‌های خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه،جنوب و غرب اصفهان و لرستان، دوشنبه ۷ فروردین در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، لرستان، قزوین، البرز و تهران و سه‌شنبه ۸ فروردین در استان‌های خراسان رضوی،خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، یزد و جنوب فارس است.

لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیانرودخانه‌ها، کولاک برف در نواحی کوهستانی، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت بهویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی از مخاطرات سامانه بارشی یاد شده است.

در همین راستا سازمان هواشناسی نسبت به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی در هنگام سفر با خودرو، عدم اتراق در حاشیه وبستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحیمرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی، عدم تردد دامداران وعشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه و نسبت به لایروبی کانال‌ها و آب‌روهادر نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه تاکید کرده است.

همچنین سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از نفوذ سامانه بارشی و به تبع آن بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدیدموقت، کاهش نسبی دما، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف در برخی نقاط کشور طی امروز شنبه ۵ فروردین تا چهارشنبه ۹ فروردین خبر داد.

منطقه اثر این سامانه بارشی برای امروز شنبه ۵ فروردین در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، مرکزی، کرمانشاه، همدان، قزوین،زنجان، اردبیل، جنوب آذربایجان شرقی، ارتفاعات استانهای چهارمحال و بختیاری، تهران، البرز، یکشنبه ۶ فروردین در استان‌هایآذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، نیمه غربی اصفهان، بوشهر، فارس واردبیل، دوشنبه ۷ فروردین در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسانشمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کردستان، فارس، بوشهر، کرمان، شمال سیستانو بلوچستان، سه‌شنبه ۸ فروردین در استان‌های خوزستان، ایلام، فارس، بوشهر، سمنان، مازندران، گلستان، گیلان، اردبیل، آذربایجانشرقی، آذربایجان غربی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمدو چهارمحال و بختیاری و چهارشنبه ۹ فروردین در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسانشمالی، نیمه شرقی سمنان، هرمزگان و کرمان، ارتفاعات آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی است.

کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب،احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی بویژه گردنه‌ها کولاک برف و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی به ویژه در مورد کاهش دما از مخاطرات این سامانه بارشی هستند.

در همین راستا سازمان هواشناسی به اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاطدر سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو، به همراه داشتن تجهیزات لازم از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی، احتیاط درفعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، درنواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی عدم تردد دامداران وعشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه کرده است.

همچنین سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش گرادیان فشاری و به تبع آن وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحیمستعد همراه با خیزش گردوخاک در برخی نقاط کشور طی فردا یکشنبه ۶ فروردین تا چهارشنبه ۹ فروردین هشدار داده است.

منطقه اثر این سامانه طی روز یکشنبه ۶ فروردین در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و شمال فارس، دوشنبه ۷ فروردین دراستان‌های اصفهان، کرمان، یزد، نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، سه‌شنبه ۸ فروردین در استان‌هایسیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس و بوشهر و چهارشنبه ۹ فروردین در استان‌های آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل و قزوین است.

از این رو در صورت خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل و نیز احتمال خسارت بهتجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی واحتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی در مناطق یاد شده وجود دارد.

در همین راستا سازمان هواشناسی نسبت به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، تعطیل و حداقل محدودکردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال توصیه کرده است.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد وخسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادرمی‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتیرا ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که ازحالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی رابیندیشند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir