اوباما مسکو را تهدید کرد!
به گزارش رویترز، با بالا گرفتن احتمال مداخله نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته طی نطقی به مسکو هشدار داد که هرگونه اقدام نظامی در اوکراین با «هزینه‌هایی» همراه است.
 رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته طی نطقی در واکنش به تحولات اخیر اوکراین از احتمال مداخله نظامی در این کشور ابراز نگرانی کرده و به مسکو نسبت به تبعات مداخله در اوکراین هشدار داد.

به گزارش رویترز، با بالا گرفتن احتمال مداخله نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته طی نطقی به مسکو هشدار داد که هرگونه اقدام نظامی در اوکراین با «هزینه‌هایی» همراه است.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در مورد تحرکات نظامی روسیه گفت: «عمیقا از گزارش‌های واصله در مورد تحرکات نظامی فدراسیون روسیه داخل مرزهای اوکراین نگرانیم.»

اوباما افزود: «ایالات متحده در تأکید بر این موضوع که هرگونه اقدام نظامی در اوکراین هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت، در کنار جامعه بین‌الملل ایستاده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا که در سه ماه گذشته و از آغاز شکل‌گیری بحران در اوکراین جزو اصلی‌ترین حامیان گروه‌های غربگرا در این کشور بوده، دیشب هرگونه تلاش برای اقدام نظامی در اوکراین را عامل بی‌ثباتی در این کشور دانست.

دیروز گروهی از شبه‌نظامیان دو فرودگاه در شهر «سواستوپول» مرکز شبه‌جزیره کریمه را تسخیر کردند. وزیر کشور دولت موقت اوکراین این اقدام را به روسیه نسبت داده و آن را اشغالگری و علیه تمامیت ارضی اوکراین دانست.

شبه‌جزیره کریمه که بیش از 60درصد جمعیت آن را روس‌تبارها تشکیل می‌دهند، تا سال 1954 و زمانی که «نیکیتا خروشچف» رهبر وقت شوروی مالکیت این منطقه را به نشانه حسن‌نیت به اوکراین سپرد، جزئی از اتحاد جماهیر و روسیه بود. پارلمان منطقه‌ای کریمه هفته گذشته با برگزاری انتخابات برای اعلام خودگردانی در روز 25 ماه می موافقت کرد.

دیروز هم پارلمان اوکراین تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی مسائل این کشور را خواستار شد. پارلمان همچنین از روسیه خواسته است به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد. نمایندگان پارلمان اوکراین از انگلیس و آمریکا هم خواسته‌اند روسیه را با امضای پیمانی به عدم دخالت نظامی در اوکراین ملزم کنند.

درگیری‌ها در اوکراین سه ماه قبل و پس از آن آغاز شد که دولت اوکراین به رهبری یانوکوویچ از تصمیم خود برای گسترش روابط اقتصادی با روسیه و همچنین عدم امضای پیمان آزاد تجاری با اتحادیه اروپا خبر داد. این تصمیم دولت با تظاهرات حامیان اتحادیه اروپا در خیابان‌های «کی‌یف» همراه شد.

این تظاهرات‌ها با حمایت علنی اروپا و آمریکا پر و بال گرفت و به آشوب‌های خشونت‌بار خیابانی‌ای منجر شد که نهایتا یانوکوویچ را به خروج از پایتخت وادار کرد. گفته می‌شود یانوکوویچ اکنون در روسیه و تحت حفاظت به سر می‌برد. وی در تازه‌ترین اظهاراتش، خود را همچنان رئیس‌جمهور دانسته و اقدامات پارلمان را که به دست مخالفان افتاده، غیرقانونی دانسته است.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com

مطالب پیشنهادی :
کشور شیطانی از نظر جان کری
زمان پرداخت حقوق اسفند کارمندان
تعقیب و گریز مرگبار در تهران
کری: قبل از حمله به ایران باید...
از پدر و مادر فاطمه کوچولو خبر دارید؟ +عکس