اوباما: روسیه برای مقابله با ما هیچ توانی ندارد
رئیس‌جمهور آمریکا روسیه را به تلاش برای ایجاد ناآرامی در مناطق شرقی اوکراین متهم کرد و گفت توان نظامی ما به مراتب از توان روس ها بالاتر است بنابر این مسکو علاقه ای به رویارویی با ما ندارد.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر روسیه را به تلاش برای ایجاد ناآرامی در شرق اوکراین متهم کرد و گفت ادامه اقدامات روسیه، تبعاتی را برای مسکو در پی خواهد داشت.

اوباما که با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت‌وگو می‌کرد، با متهم کردن روسیه به نقض حاکمیت اوکراین از سوی روسیه، گفت: «آنچه که مرتبا تکرار کرده‌ام، این است که هر بار روسیه چنین گام‌هایی بردارد که هدف از آن بی‌ثبات کردن اوکراین و نقض حاکمیت این کشور باشد، فورا تبعاتی متوجه مسکو خواهد شد.»

مناطق شرقی اوکراین از دو ماه قبل و در پی خروج «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور وقت از این کشور در پی کودتایی که گروه‌های طرفدار غرب ترتیب دادند، ناآرام شده است. تنش در این مناطق که بافتی عموما روسی دارند، پس از آن تشدید شد که ساکنان شبه‌جزیره «کریمه» با شرکت در یک همه‌پرسی، به استقلال از اوکراین و الحاق به فدراسیون روسیه رأی دادند. در پی جدایی کریمه، ساکنان شهرهایی چون «دونتسک»، «خارکوف» و «لوهانسک» نیز خواستار پیوستن به روسیه شده‌اند.

پس از الحاق کریمه به روسیه و پس از آن تنش در شهرهای شرقی، اوباما که مسکو را عامل درگیری‌ها می‌داند، با صدور یک فرمان اجرایی چندین مقام و شخصیت روس را در لیست تحریم‌ها قرار داد. واشنگتن تهدید کرده که در صورت ادامه ناآرامی‌ها تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال می‌شود.

امروز قرار است نشستی چهارجانبه با حضور وزیران خارجه آمریکا، روسیه، اوکراین و «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی اوضاع اوکراین، در شهر ژنو برگزار شود. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پیش از این تهدید کرده بود که در صورت سرکوب معترضان در شهرهای شرقی، این نشست را تحریم می‌کند. آخرین خبرها حاکی است، لاوروف برای شرکت در این نشست مهم راهی ژنو شده است.

اوباما در مصاحبه دیروز خود به حادثه اخیر تقابل یک جنگنده روس با ناو جنگی این کشور در دریای سیاه هم اشاره کرده و گفت مسکو نمی‌خواهد با آمریکا وارد جنگ شود. وی افزود: «آن‌ها می‌دانند که توان نظامی متعارف ما به مراتب از توان روس‌ها بالاتر است و به همین خاطر علاقه‌ای به هرگونه رویارویی نظامی با ما ندارند.»

روز شنبه یک مقام آمریکایی اعلام کرد که یک جنگنده روس 90 دقیقه بر فراز ناو «یو‌اس‌اس دونالد کوک» پرواز کرده است. واشنگتن این اقدام جنگنده روس را «تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای» خوانده است.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com

مطالب پیشنهادی :
شیما مرسی : آنکه در قفس است مرسی نیست!!!
عراقچی به انتشار فایل صوتی جنجالی واکنش نشان داد
"دور دور" تفریح این روزهای جوانان
دیدار روحانی‌ با‌ همسر و فرزند دانایی‌فر + عکس
لحظه های زیبای بخشش اعدامی پای چوبه دار + عکس